Obsidian Entertainment on tunnettu ja kokenut roolipelien kehittäjä, ja heidän peleissään keskeistä on tavannut olla pelaajan vapaus tehdä omia valintoja pelin edetessä. Tällaisen mielikuvan jätti myös tulossa oleva tieteisroolipeli The Outer Worlds.
Obsidianin toistaiseksi suurikokoisin tiimi on työstänyt The Outer Worldsia nyt jo kahden vuoden ajan. Pelin tunnelma on kepeä, ja dialogissa on vahvasti huumoria läsnä. Kyseessä on pelkkä yksinpeli ensimmäisen persoonan näkökulmasta pelattuna. Tyyli on värikäs, ja maailmassa on paljon kömpelön oloista 1800-luvun teknologiaa. Peli sijoittuu vaihtoehtoiseen tulevaisuuteen. Paikkana on ihmisten asuttama siirtokunta tunnetun avaruuden laidalla, ja siirtokunnan perusti kymmenestä yhtiöstä koostuva neuvosto. Toinen kahdesta avaruuteen lähetetystä isosta aluksesta pääsi perille, ja toinen taas ei. Pelaaja on mukana siinä aluksessa, joka ei päässyt perille. 70 vuoden kuluttua lähdöstä hieman pimahtaneet tiedemiehet kiskovat pelaajan horroksesta, ja pyytävät pelastamaan muut siirtokunnan jäsenet.
Heti pelin alettua Obsidian antaa pelaajalle vapauden valita. Katsellessani ennakkoa pelattavuudesta kuulin, että tiedemies pyytää pelaajaa keräämään lisää kemikaaleja muiden siirtokuntalaisten auttamiseksi. Moista ei kuitenkaan ole pakko tehdä. Tiedemiehen voi antaa ilmi pahalle neuvostolle, jolloin saa palkkioksi paljon rahaa ja oikeuden asua eliitille tarkoitetussa kaupungissa Byzantium. Obsidianille on tärkeää antaa pelaajan kuljettaa tarinaa, joten tavoitteena on tehdä pelistä niin avoin kuin mahdollista. Pelaaja saa olla sankari, antisankari tai läpeensä paha.
Pelin kuluessa kotina toimii emoalus, joka kiertää pelin kahta pääplaneettaa. Nämä ovat onnistuneesti maan kaltaiseksi muutettu Terra-2, ja vähemmän onnistunut planeetta Monarch. Emoaluksella pääsee liikkumaan eri paikkojen välillä, ja pelissä on oma pikamatkustusjärjestelmänsä. Koko pelin kartta on alusta lähtien enemmän tai vähemmän vapaa tutkittavaksi, mutta joillakin alueilla vastaan tulevat viholliset ovat liian voimakkaita pelin alkuvaiheissa kohdattaviksi.
Kummatkin planeetat on onnistunut asuttamaan edellä mainittu yhtiöiden muodostama neuvosto. He määräävätkin sitten kaikesta, mitä The Outer Worldsissa tapahtuu. Toisin sanoen kaikessa ihmisten rakentamassa on yhtiön logo esillä. Lisäksi pelissä kohdattavat ihmiset identifioivat itsensä vahvasti kuhunkin yhtiöön kuuluviksi. Jokainen firma on hieman erilainen. Esimerkiksi yksi firma erikoistuu rakentamaan halvalla, mutta määrällisesti paljon sellaisia tuotteita kuin haarniskoita ja aseita. Sitten taas Aunty Cleo -firma erikoistuu ruokaan ja viihteellisiin huumeisiin. Kuten nyt jo arvaakin, pelissä voi halutessaan käyttää useitakin huumaavia aineita. Eri aseiden tuunausvaihtoehdotkin riippuvat juuri firmasta.
Tarinaa muovaavat pelaajan kyvyt ja vuorovaikutus niin kutsuttujen kumppanien kanssa. Ensin pääsee valitsemaan omat kykynsä varsin kattavasta kykypuusta. Esimerkiksi teknologian kykypuu jakautuu edelleen tieteeseen, lääketieteeseen ja insinööritaidon kykypuihin. Insinööritaitoihin panostaminen auttaa tuunaamaan aseita paremmiksi, kun taas tieteeseen panostamalla pääsee rakentamaan kokonaan uusia edistyksellisiä aseita. Omat taitonsa on myös uhkailulle, valehtelulle, vakuuttamiselle ja johtajuudelle. Odotetusti näihin panostaminen tarjoaa mahdollisuuksia ratkaista tilanteita eri tavoilla, joka taas lisää merkittävästi pelin uudelleenpeluuarvoa. Omalle hahmolleen voi myös valita vikoja, kuten esimerkiksi korkean paikan kammon. Tällaiset lisäävät hahmolle oman säväyksensä persoonallisuutta.
Pelaajan kumppanit ovat se toinen tekijä, joilla tarinaa kuljetetaan. Heitä tarttuu mukaan matkan varrella, ja he asuttavat pelaajan avaruusalusta. Matkakumppanit reagoivat pelaajan ominaisuuksiin. Esimerkiksi he voivat muuttua tehokkaammaksi, kun pelaaja kehittää korkealle johtajuuden kykypuutaan. Toinen vaihtoehto heillä on vaikkapa turhautuminen, jos pelaaja päättääkin tehdä hahmostaan tyhmän. Kullekin tehtävälle saa ottaa mukaan kaksi matkakumppania, jolloin he toki pelaavat yhteen pelaajan omien kykyjen kanssa. Näkemässäni pelipätkässä matkakumppanit saattavat sekaantua dialogiin omalla panoksellaan riippuen siitä, miten pelaaja tilannetta kuljettaa. Valehtelemisessa hyväksi tuleminen antaa mahdollisuuksia edetä pelissä manipuloimalla muita, mutta silloin matkakumppanit saattavat kokonaan jättää pelaajan omin nokkinensa. Romansseja ei kuitenkaan The Outer Worldissa nähdä.
Tarinan ohella sain nähdä pienen vilkaisun siitä, mitä muuta The Outer Worldsin maailma tarjoaa. Esteettisesti maailma tuo mieleen Bioshockin ja No Man's Skyn ennen kaikkea pelin värikkyyden ansiosta. Monarch on kirkkaan punainen, vihreä ja keltainen, jossa näkyy Maan kaltaisia puita ja raptidoneja, jotka ovat kalan ja matelijan risteymältä näyttäviä olioita. Näin myös hyönteismäisen mantisaurin, ja pelissä on toki myös eri yhtiöiden erikseen jalostamia olioita. Tällainen oli esimerkiksi nahan tuottamiseen jalostettu lihava käärme. Varsinaisia älyllisiä avaruusolioita ei pelissä ole, joten planeettoja asuttavat ihmiset, androidit ja erilaiset muut elikot.
Tarjolla olevista paikoista huomasin avaruusaseman, jossa oli neon-valoilla valaistu baari ja kanttiini. Sitten huomasin kivisen asteroidille tehdyn tukikohdan, jossa kasvoi suuria punertavia sieniä. Rikkaalle eliitille on oma suuri kaupunkinsa Byzantium. Pelaajan tapa pelata määrittää, millä tavalla nämä eri paikat koetaan. Jos haluaa esimerkiksi lahdata kaikki asukkaat, sen voi halutessaan tehdä. Valinnat siis määrittävät senkin, muuttuko Byzantium pelaajalle kodiksi vai veriviholliseksi.
Kaiken jo mainitun ohella The Outer Worldsissa on paljon ominaisuuksia, jotka ovat tuttuja jo muista roolipeleistä. Mukana on Borderlandsin tyylisiä kivääreitä, revolvereita ja pistooleita unohtamatta ladattavia energia-aseita. Laserilla toimivat monet lyömäaseet, kuten kirveet ja nuijat. Niin sanottu tactical time dialation hidastaa aikaa, ja mahdollistaa siis onnistuneet pääosumat. Avaruustaisteluja ei ainakaan näillä näkymin ole tulossa.
The Outer Worldsilla näyttää siis olevan oma tunnelmansa ja kevyt huumorinsa, joka erottaa sen yleensä niin kovin tummasävyisistä tieteisroolipeleistä. Obsidianin mukaan peli tarjoaa paljon vapautta pelata niin kuin itse haluaa. Toisin sanoen The Outer Worlds vaikuttaa hyvinkin viihdyttävältä peliltä. Julkaisun pitäisi tapahtua joskus vuonna 2019.