
Verkkoroolipelien välinen kilpailu ei näytä laantumisen merkkejä, ja uudelle pelille on ehdottoman tärkeää erottautua massasta. The Secret Worldin valttikorttina siinä ei nähdä perinteisiä haltijoita, örkkejä tai avaruuden sankareita. Niiden sijaan peli sijoittuu nykyaikaiseen maailmaan. Realistista maailmankuvaa ei silti ole tiedossa, vaan kaikki tapahtuu vaihtoehtoisessa todellisuudessa, jossa oudot, mystiset ja pelottavat salaliittoteoriat, urbaanit legendat sekä mysteerit ovatkin täyttä totta. Valtaväestö on kuitenkin näistä täysin tietämätön, ja maailmaa hallitsee kolme suurta ja mahtavaa salaseuraa, jotka taistelevat jatkuvasti keskenään maailmanherruudesta.
The Secret Worldin osapuolina nähdään jalot mutta fundamentalistiset Templarit, pragmaattinen Illuminati-salaseura sekä itämainen "täydellistä harmoniaa" tavoitteleva Dragons. Pelin tarinasta ei ole vielä paljastettu kovinkaan paljon tietoa, mutta osapuolten väliseen taisteluun nousee vielä neljäs taho, joka uhkaa tietysti - ei pelkästään salaseuroja - vaan koko maapallon tulevaisuutta.
Jokaisella ryhmittymälle lupaillaan omaa ja vaihtelevaa tarinaa. Tarinan langat kuitenkin lomittuvat ja kietoutuvat jatkuvasti toistensa kanssa, joten yhteentörmäyksiä syntyy tasaiseen tahtiin. Voi käydä myös niin, että kun yhden ryhmittymän taisto hirviöitä vastaan on ohi ja toinen saapuu paikalle tutkimaan tapahtumia, tarina ottaa täysin uuden käänteen. Gamescomin peliosuudessa pelaaja oli juuri Illuminatin agentti, jonka tehtävä oli tutkia, mitä Templarit ovat puuhanneet hylätyssä parkkitalossa. Jokin oli ilmeisesti mennyt vikaan ja hirviöt olivat teurastaneet koko temppelintallaajien köörin.
Funcominin tavoitteena on ollut, että pelaaminen olisi mielekästä yhtälailla yksin kuin ryhmässäkin. Pelaajille annetaan vapaat kädet pelata miten haluavat, mutta studio lupaa, että kolmen ryhmittymän tarina nivoutuu lopulta saumattomasti yhteen eheäksi ja selkeäksi jatkumoksi.
Vapaus on The Secret Worldin mantra. Se ei tarjoa erilaisia hahmoluokkia eikä tasoja, vaan hahmon muokkaaminen tapahtuu täysin vapaasti taitojen, aseiden ja muiden apuvälineiden kautta. Funcom ei ole vielä paljastanut, miten hahmonkehitys tarkalleen toimii, mutta on jo nyt selvää, että selkeää vaihtelua perinteiseen malliin on luvassa. Sama koskee myös itse pelattavuutta. Vaikka Gamescomissa näytettiin pelistä vain lyhyt osuus, se vaikutti räiskintäpelimäisen toiminnalliselta, eikä siinä todellakaan seisota paikallaan vain hiirtä klikkaillen.
Pitkään kehityksessä ollut The Secret World näyttää lupaavalta peliltä. PvM-puoli on tosin vielä hieman hämärän peitossa, mutta H. P. Lovecraftmainen tunnelma sekä modernit aseet ja lokaalit nostavat odotusarvoa reippaasti. Pelin beetatestit luvataan aloittaa vielä tämän vuoden aikana, ja ilmoittautuminen onkin parhaillaan käynnissä. Myös julkaisuajankohta on jo lyöty lukkoon: The Secret Worldin saloihin päästään tutustumaan maailmanlaajuisesti huhtikuussa 2012.