Tulevaisuus tuonee tullessaan aiempaa vähemmän niitä suuren budjetin AAA-pelejä. Journalisti Stephen Totilo on kirjoittanut asiasta sivulleen Game File. Niin Microsoft, Nintendo, Sega kuin Square Enix ovat kaikki sanoneet, että tulevaisuudessa isojen pelijulkaisujen lukumäärää vähennetään.
Syynä ovat tietenkin tuotantokulut ja se, miten pitkä aika kehitykseen kuluu. Microsoft taannoin muotoili asian haastattelussa.
"The cost associated with making these beautiful AAA blockbuster games is going up, and the time it takes to make them is going up."
Nintendon toimitusjohtaja Shuntaro Furukawa sanoi taannoin samaan suuntaan, ja Sega puolestaan huomautti samaan suuntaan uusimman talouskatsauksensa yhteydessä. Square Enix puolestaan ilmoitti panostavansa laatuun eikä määrään.
Sama näkyy julkaisijoidenkin puolella, sillä Sony on jo aiemmin tehnyt tiettäväksi, ettei siltä ole tulossa suuren budjetin tunnettuja pelejä ennen huhtikuuta 2025.