Suomi
Gamereactor
arviot
Tiger Blade

Tiger Blade olisi pystynyt parempaankin

Persoonallisesti modernisoitu virtuaalinen raideräiskintä leikkaa potentiaalinsa epäreilulla vaikeustasolla.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Raideräiskinnät ovat mainioita virtuaaliympäristössä koettavaksi. Jostain kumman syystä tyylilajia ei kuitenkaan ole kauheasti VR-laitteilla nähty. Ikimasho tuo tähän ahdinkoon ensiapua pelillään Tiger Blade, joka tuo tyypilliseen raideräiskintään persoonallista otetta muun muassa lisäämällä miekkailua menoon.

Kun muutamat ohjausasetukset on saatu valittua, Tiger Blade heittää pelaajan suoraan toimintaan. Tarinaa käsitellään lyhyillä välivideoilla osittain toiminnan edetessä, mitkä epähuomiossa saattaa ohittaa ihan vahingossa. Lyhykäisyydessään vaihtoehtoisessa Etelä-Koreassa pelaajan pitää säilyttää hallussaan varastamansa yllättävä paketti, jota kaikki rikolliset halajavat.

Rakenteellisesti Tiger Blade seuraa perinteistä raideräiskintäkaavaa. Silmistä kuvattu peli siirtää pelaajaa automaattisesti pisteestä toiseen, jossa läjä vastustajia odottaa eliminoimista ennen etenemistä seuraavalle pisteelle. Kaavaa kuitenkin uudistetaan ja monipuolistetaan uusilla aseilla ja työkaluilla. Pistooli ei suinkaan ole niin sanottu pääase, vaan se aktivoidaan tarvittaessa erikseen napista varsinaisen hyökkäysaseen tieltä. Pelaajan tarkoitus on pääsääntöisesti huitoa miekalla vastaantulevia ninjoja, jotka ovat myös katanoin varustettuja. Iskuja jakaessa pelaajan pitää myös hyödyntää miekkaansa vastustajan iskujen torjumiseen. Pistooli tulee tarpeeseen kauempana olevia, asein varustautuneita vihollisia poimiessa pelistä pois. Osa näiden vastusten ampumista luodeista ovat suoralla törmäyskurssilla pelattavan hahmon kanssa, jolloin miekalla suojaus tulee taas kyseeseen. Miekka ja pistooli pysyvät samassa hallitsevassa kädessä, joten näiden kahden aseen välillä tehtävä tasapainoilu hektisessä toiminnassa on avain selviytymiseen. Toinen käsi on varattu koukkupäiselle ketjulle, jonka avulla pelaaja voi muun muassa kiskaista tiettyjä esineitä suojakseen, repiä vihollisten suojia irti ja edetä kentissä tarttumalla pintoihin. Toinen tapa pisteeltä toiselle etenemiseen on hieman kummallisesti huitoa miekalla edessä olevia esteitä pois tieltä. Pelaaja nytkähtää välittömästi liikkeelle kun esteet on huidottu, mikä aiheuttaa välillä häiritsevästi tahatontakin etenemistä alaspäin suunnatun miekan osuessa tavaroihin huomaamatta.

Tämä on mainos:

Pelattavuus on Tiger Bladessa kohdallaan. Virtuaalikädet reagoivat tarkasti Sense-ohjainten heilutukseen ja tärinäominaisuuksien myötä taisteluun tulee uskottavaa tunnelmaa. Käsiaseella ampumisessa on miehekästä potkua ja tarkkuus on sopivan anteeksiantavaa, jotta kauempanakin oleskelevat viholliset kaatuvat enempiä sihtailematta. Pelinautinto kuitenkin kaatuu häiritsevään vaikeusasteeseen, joka perustuu liian avoimiin alueisiin ja epäreiluihin väijytyksiin. Uuteen pisteeseen saapuessa hahmo voi kääntyä asteittain vaikka täyden ympyrän. Vihollisia on voitu sijoittaa siis esimerkiksi hahmon taakse. Näistä väijytyksistä ja kohti ammutuista luodeista ei tule erillistä varoitusta, vaan pelaajan pitää itse pitää huolta selustansa turvaamisesta hankalasti kääntyillen. Kun peli asettaa esimerkiksi kolmelta eri puolelta samanaikaisesti ampuvia vihollisia, ei ainakaan tämän iäkkään peliarvioijan väsähtäneet refleksit taipuneet säästämään hahmoa osumilta. Peli myös saattaa risteyskohtiin tullessa asettaa pelaajalle suoran yllätyshyökkäyksen, jonka voi torjua ainoastaan tietämällä täsmälleen mitä odottaa. Tällainen yllätyskuolemien kautta radan ulkoa opettelu tuntuu henkilökohtaisesti turhauttavalta ja tympeältä. Itse arvostan enemmän mahdollisuutta reagoida tilanteisiin moderniin tapaan sen myötä kun niihin tullaan.

Tietynlaista kilpailullista puolta tulee rakenteellisista ratkaisuista. Tiger Blade ei pelkästään anna tavoitteeksi selvitä hengissä etapista toiseen vaan peli myös merkitsee ylös pelaajan suoritusta ja pisteyttää sen. Pelin edetessä ruudussa pyörii kentässä käytetty aika. Alueen läpäistyä tulosruutu huomioi käytetyn ajan lisäksi hahmon saamat osumat, mahdolliset kuolemien määrät sekä kentästä löydetyt salaisuudet osana pisteytystä. Näitä tuloksia voi verrata muiden netissä pelaavien saavutuksiin tai pitää pohjana oman suorituksen parantamiseksi.

Grafiikkansa puolesta Tiger Blade on ottanut mallia klassista ammuskelupeleistä. Yksinkertainen mutta huoliteltu ilme tuo tunnelmaltaan mieleen Virtua Copin (1994). Ehyt kokonaisuus on toimiva virtuaaliräiskinnäksi mutta uskoisin, että Playstation 5 olisi jaksanut pyörittää enemmän eloisuutta antavia yksityiskohtia ja tehosteita, varsinkin kun kyseessä on rajoitettu liikkuvuus ja näkyvyys. Hahmot ovat kuitenkin selkeitä ja näiden aikeet helposti luettavissa torjumista tai sopivaa hyökkäyshetkeä etsiessä. Playstation 5:llä toiminta pyörii ongelmitta, eikä latauksissa tarvitse turhia aikaa viettää.

Hahmojen puheet ovat japaniksi ja täten antavat menoon sopivaa särmää ja lisäuskottavuutta. Äänitehosteet ovat selkeitä ja kirkkaita kuin suoraan kolikkopeleistä repäistyjä, mutta varsinkin aseella ampumisessa on reipasta asennetta. Musiikki myötäilee Kaukoidän tunnelmia ja istuu osuvasti osaksi miekalla huitomista ja aseella paukuttelua.

Tämä on mainos:

Tiger Blade kuuluu niihin peleihin, joista niin kovasti haluaisin tykätä, mutta en vain voi. Napakka pelattavuus, reipas meno ja omaperäinen ote lässähtävät väkinäiseen vaikeustasoon, joka pakottaa opettelemaan kentät ulkoa reagoimattomien yllätysten myötä etenemisen mahdollistamiseksi. Muutenkin ajasta kilpaileminen syö potentiaalista tunnelmaa toiminnan täyttämältä tarinalta. Potentiaalia pelistä ei puutu ja pistoolilla paukuttelu ja miekalla sohiminen tuntuvat palkitsevilta, joten kyllä pelejä loputtomiin hiovat luulisivat tästä innostuvan. Vanha vaan ei jaksa.

Tiger BladeTiger BladeTiger BladeTiger Blade
Tiger BladeTiger BladeTiger BladeTiger Blade
05 Gamereactor Suomi
5 / 10
+
Reipas meno, omaperäinen ja palkitseva toiminta, hyvä ohjattavuus
-
Aikaa vastaan kisailu, epäreilu vaikeustaso, pakottaa opettelemaan radat ulkoa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä