Too Humanin idea on kiinnostava. Peli on hämärä sekamelska skandinaavista jumaltarustoa ja scifiä. Ilkeämieliset koneoliot metsästävät ihmisiä ties mihin käyttöön, ja tämähän ei sovellu norskijumala Baldurin pirtaan. Melko perinteiseen fantasiatarinaan on saatu omaperäisiä vivahteita.
Itse peli koostuu nopeatempoisesta toiminnasta jatkettuna roolipelielementeillä ja hitusella seikkailua. Kokonaisuus muistuttaa suosittua Diablo-pelisarjaa vihollisten jälkeensä jättämän saaliin keräämistä myöten. Toiminta tuntuu aluksi erikoiselta, sillä kamerakulman hallinta on jätetty minimiin. Automaattinen kamera jättää ristiriitaiset tuntemukset. Molempia analogiohjaimia hyödyntävä taistelumekaniikka on varsin toimiva, mutta kuvakulmat jättävät ajoittain pääosan taistelusta ruudun ulkopuolelle. Toiminta yhdistää perinteistä lähitaistelumätkettä ja pitkänmatkan aseita, ja isojen vihollislaumojen niittäminen on tyydyttävää. Pomotaisteluiden vaikeusasteen epätasaisuus kuitenkin häiritsee toiminnan kulkua. Pidempien iskuyhdistelmien käyttäminen avaa pelaajan käyttöön kertarysäyksellä vihollislaumoja kaatavia ruiner-liikkeitä, joiden taktinen käyttö tuo oman mausteensa taisteluun.
Usein kohdattava kuolema ei hidasta Baldurin menoa lainkaan, vaan teknovalkyria saapuu pian hakemaan sankarin lähimpään tallennuspisteeseen jatkamaan taistelua. "Kuolemattomuus" säästää monilta turhautumisilta, sillä taistelut jatkuvat kaatumishetken tilanteesta. Toisaalta taistelut eivät tunnu kovin palkitsevilta, ellei pelaaja halua haastaa itseään välttelemällä kuolemaa viimeiseen asti. Peruspelaaja joutuu katselemaan valkyrian laskeutumista kymmeniä kertoja läpipeluun aikana, se kun on ainakin ennakkoversiossa ohittamatonta katsottavaa.
Roolipeliosuus on toteutettu selkeästi. Valittavissa on viisi hahmoluokkaa, joiden erot muodostuvat neljästä perusominaisuudesta: kestävyydestä, lähitaistelusta, ballistiikasta ja panssarista, sekä kahdesta hahmokohtaisesta erikoistaidoista. Hahmoluokan valinta määrittää lähinnä taisteluiden kulun; lähitaisteluekspertti Berserker viihtyy vihollislaumojen keskellä, kun ballistiikkaan luottava Commando tuhoaa koneet aseillaan ja kranaateillaan matkan päästä.
Roolipelaamiselta on turha odottaa varsinaista roolin pelaamista, sillä se rajoittuu hahmon kykyjen kehittämiseen ja sopivien varusteiden valintaan. Ja varusteita pelissä piisaa. Itse asiassa jatkuva taistelusaaliin selaaminen muuttuu hetken kuluttua tympeäksi. Liioitellun mahtipontisesti nimettyjä varusteita ei jaksa alun jälkeen enää vaihtaa jokaisen taistelun jälkeen, sillä vanhoilla varusteilla pärjää mainiosti seuraavan ison harppauksen löytymiseen asti. Pelin seikkailupuolta on korostettu irrallisen tuntuisilla kyberavaruus-osioilla, joissa pelaajan tekemiset vastaavat käytännössä oven avaavan napin painamista muissa peleissä.
Too Human ei ole huono peli. Ennakkoversio tuntui melko valmiilta, ja lähtökohdat ovat hyvällä mallilla. Peli näyttää hyvältä joitakin hieman erikoisia kenttäratkaisuja lukuunottamatta. Kahden pelaajan yhteistoiminnallinen verkkopeli tuo oman lisäsisältönsä reilun kymmenen tunnin mittaisen yksinpelin rinnalle. Vähän poskellaan oleviin perusasioihin tuskin kuitenkaan enää ehditään puuttumaan, joten peli taitaa jäädä kahlaamaan keskinkertaisuuden suohon kovista lupauksista huolimatta.