Total War Saga: Troyn jälkeen käynnistyi pohdinta siitä, mihin aikajaksoon seuraava Total War sijoittuisi. Creative Assembly valitsi pysyä edelleen suurin piirtein samoissa maisemissa Egyptin uuden kuningaskunnan ajassa. Historiallisesti kyse on Egyptin suuruudenajasta. Myöhäisellä pronssikaudella sitten kaikki tuli rymisten alas.
Creative Assembly pysyttelee siis muinaisen Egyptin kulta-ajassa tarvitsematta käsitellä Ptolemaioksen dynastiaa ja sen kuuluisinta hallitsijaa Kleopatra VII:ttä. Painopisteenä on hyvä annos historiaa, kun heettiläiset ovat keskeisessä asemassa useampana pelattavana ryhmittymänä. Mukana on useita uusia pelimekaniikkoja, jotka ovat keskeisiä jokapäiväisessä elämässä ja uskonnonharjoituksessa. Säätila on näistä se merkittävin, sillä se vaikuttaa taisteluihin.
Taistelut olivat ennakkomaistiaisessa varsin rajoitettuja. Kokeiltavana oli kolme erilaista asetelmaa. Perustaistelu annetuilla yksiköillä, jonka jälkeen edistyneempi maataistelu keitaan, suon ja sotavaunujen kera. Kolmantena oli pelin loppupuolen piiritystaistelu puolustajan roolissa. Tämä olikin hankalampi juttu, koska omien puolustustornien etäisyys ja tulivoima eivät olleet kummoiset.
Nämä ennalta annetut taistelut eivät näytä ryhmittymiä tai niiden johtajia parhaassa valossa, joita siis on pelissä kahdeksan. Jokainen edustaa ryhmittymää, joka haluaa joko yhdistää maat ja tulla imperiumin hallitsijaksi, tai sitten heettiläisten lailla vallata suurikokoisen aavikon. Jokaisella on myös oma vaikeustasonsa, mutta onnistuin voittamaan kaikki kolme taistelua ensimmäisellä yrityksellä.
Egyptin puolella ovat Seti, Ramesses, Tausret ja Seti II. Vastassa ovat Amenmesse, Irsu, kanaanilaisten Bay ja heettiläisten Suppiluliuma ja Kurunta. Total War on muuttunut vuorovaikutteiseksi historianluennoksi, ja varsin monimutkaiseksi sellaiseksi.
Pelaaja hallitsee maata, joka on osittain hedelmällistä jokisuistoa, mutta suurimmaksi osaksi vain hiekkadyynejä meren takana. Creative Assembly on parhaansa mukaan koettanut tehdä johtajista kiinnostavia ja aitoja, mutta samalla luoda myös strategisen tunnelman peliin. Mukana on klassisia hiekkamyrskyjä, jotka on otettava huomioon. Myös sade ja tuli vaikuttavat taisteluiden kulkuun. Seurauksena on dynaaminen ja realistinen tunnelma, joka toimii.
Toinen uusi ominaisuus on haarniskan kunto, sillä oikean elämän lailla riittävästi kärsinyt haarniska ei enää suojaa samalla tavalla kuin uusi. Näin on syytä miettiä, miten käyttää kaukaa hyökkääviä joukkoja, ja haarniskan läpäisevistä joukoista tulee samalla paljon hyödyllisempiä varsinkin taistojen loppuvaiheessa.
Onko mukana siis uusia parannuksia sitten Total War Saga: Troyn? En päässyt näkemään tarinatilan karttaa tai tarinan pelimekaniikkaa, joten toistaiseksi on vaikea vastata. Sen voi ainakin sanoa, että yksiköt ovat nyt aiempaa helpommin toisistaan erotettavissa ja mielenkiintoisempia.
Testatun kolmen taistelun aikana saa selvän käsityksen siitä, mihin tehtävään mikin yksikkö on tarkoitettu. Lisäksi pelaajan on helppoa erottaa erilaiset yksiköt ja käyttää niitä mahdollisimman tehokkaasti. Sotavaunuilla vahvistettu armeija on niin ikään hyvä vaihtoehto, vaikka sellaisen joukon ohjaaminen vaatiikin hieman liikaa niin sanottua mikromanagerointia.
Julkaisu siintää vielä kuukausien päässä, mutta peli tuntuu jo nyt melko valmiilta. En havainnut bugeja tai muita ongelmia. Tasapainon suhteen tarvitaan ehkä vielä joitakin muutoksia, mutta haluaisin pelata kokonaisuutta jo tällaisenaan.