
Toyota on maailman suurin autonvalmistaja, mutta sen läsnäolo Formula 1: ssä on ollut epätasainen, debytoi vuonna 2002, mutta ei koskaan voittanut Grand Prix -palkintoa. Ne poistuivat kilpailusta vuonna 2009 finanssikriisin vuoksi. Viisitoista vuotta myöhemmin he ovat palanneet... Jonkinlainen.
Lokakuussa japanilaisyhtiö ilmoitti palaavansa kilpailuun, mutta he tekevät sen kumppaninsa, amerikkalaisen F1-tiimin Haasin kanssa. Molemmat yritykset "jakavat asiantuntemusta ja tietoa sekä resursseja": Toyota Gazoo Racing (heidän moottoriurheilu- ja tutkimus- ja kehitysosastonsa) tarjoaa suunnittelu-, teknisiä ja valmistuspalveluja Haasille, kun taas Haas tarjoaa teknistä asiantuntemusta ja kaupallisia etuja.
Sopimus kulkee kuitenkin rinnalla Haasin nykyisen sopimuksen kanssa Ferrarin kanssa, joka edelleen valmistaa autojen moottorit.
Kokemuksestaan ja taloudellisesta voimastaan huolimatta Toyota ei vieläkään muodosta omaa tiimiä, ehkä varoen aiemman kokemuksensa epäonnistumista, jossa he saavuttivat kolmetoista palkintokorokepaikkaa, mutta eivät voittoja, ja saavuttivat parhaan sijoituksen neljänneksi valmistajien mestaruussarjassa.
Tekemällä siitä pelkästään teknisen kumppanuuden sopimus antaa Toyotalle mahdollisuuden kehittää tietojaan ja taitojaan ottamatta liikaa riskejä, kun taas MoneyGram Haas F1 Team (amerikkalainen tiimi, jota tällä hetkellä johtaa japanilainen Ayao Komatsu) hyötyy Toyotan suunnittelusta.