Suomi
Gamereactor
ennakot
Transformers: Fall of Cybertron

Transformers: Fall of Cybertron

Transformerit, nuo robotit valeasuissa, ovat olleet todellinen kestosuosikki yhtä lailla televisiossa, elokuvissa kuin leluissakin jo monen vuosikymmenen ajan. Viime vuosien lisenssipelit eivät kuitenkaan ole kovin kummoisesti onnistuneet ja elokuvat ovat saaneet vain pahalle päälle. Tästä huolimatta matkustin avoimin mielen Activisionin vieraaksi New Yorkin Comic Coniin, jonka kulissien takana kouralliselle pelitoimittajia tarjottiin ensimmäinen silmäys seuraavaan Transformers-peliin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Transformers: Fall of Cybertronilla ei onneksi ole juurikaan tekemistä viime kesän surkean Transformers: Dark of the Moonin kanssa. Sen sijaan Cybertronin tuho on jatkoa vuoden 2010 Transformers: War for Cybertronille, joka oli huomattavasti positiivisempi kokemus. Juonikin jatkuu tismalleen siitä, mihin War for Cybertronissä jäätiin. Lähtölasku planeetan täydelliseen tuhoon on käynnistynyt, eikä Optimus Primen johtamilla autoboteilla ole muuta mahdollisuutta kuin paeta tuhoon tuomitulta planeetalta. Samaan aikaan on puolustauduttava decepticoneilta, jotka ovat vannoneet autobottien tuhoa, vaikka se merkitsisi kuinka monen maailman repimistä riekaleiksi.

High Moon Studiosin johtomies ja pelin ohjaaja Matt Tieger esitteli peliä innostuneella otteella. Hän sanoi, että tavoitteet pelin parissa ovat aikaisempia Transformers-pelejä valovuosia edellä. Tiegerin mukaan avaintekijät muutoksessa ovat tarina ja vaihteleva pelattavuus.

Transformers: Fall of Cybertron

"Pelkkä silmitön toiminta ja rymistely ei riitä, vaan pelin tarinassa ja mekaniikassa pitää olla substanssia", selitti Tieger. "Vaikka kyse on pohjimmiltaan yksinkertaisesta konfliktista kahden osapuolen välillä, täytyy pelaajan tosissaan välittää siitä mitä tapahtuu. Mukana pitää olla yllätyksiä, mutta rytmitys pitää olla kunnossa hiljaisine hetkineen ja kohokohtineen."

Tämä on mainos:

Saman koskee tietysti myös pelattavuutta. Kyllästymiseen ei saa antaa mahdollisuutta, ja mukaan onkin suunniteltu runsaasti erilaisen pelityylin omaavia robotteja. Sen perusteella mitä näimme pelistä, ei Tieger puhunut palturia. Tilaisuudessa oli näytillä hämmästyttävän paljon pelikuvaa ottaen huomioon, että pelin julkaisu on melkein vuoden päässä. Esittely koostui osista kuudesta eri tehtävästä. Bongasin valikoista kaikkiaan 11 eri kenttää ja tehtävää, mutta Teagerin mukaan tehtävälukua ei ole vielä tässä vaiheessa lyöty lukkoon.

Pelattavia tranformereita oli näytilla ilahduttavan paljon. Optimuksen lisäksi pelaamaan päästään esimerkiksi Bumblebeellä, Jazzillä, Cliffjumberilla, sekä ensimmäistä kertaa Dinoboteilla ja etunenässä monien suosikkirobosauruksella Grimlockilla. Decepticonien leirissä tarina avautuu combaticonien kautta. Tämä viiden robon ryhmä on siinä mielessä vinkeä, että he voivat yhdistyä massiiviseksi Bruticus-robotiksi kylvämään entistä kovemmin tuhoa ja epätoivoa.

Transformers: Fall of CybertronTransformers: Fall of Cybertron

Jokaisella pelihahmolla on oma erikoiskykynsä, joka määrittelee suurelta osin myös näiden pelityyliä. Optimus luottaa suoraviivaiseen hyökkäystaktiikkaan ja voi tilata tuhoisia tykistökeskityksiä taistelukentälle. Cliffjumberin kenttä tarjosi puolestaan hiiviskelyä ja lähitaisteluiskuja näkymättömyyden turvin. Jazzin erikoisuus oli Samus Aran -tyylinen Grapling Beam sekä tarkkuuskivääri, jolla viholliset saattoi nitistää kaukaa. Dinobotti Grimlockin erikoiskyky eroaa muista, sillä hahmo voi muuttua T-Rexin muotoon vain saatuaan vihamittarinsa täyteen ensin tuhoamalla vihollisia.

Tämä on mainos:

Aseita pystyy nyt myös päivittämään. Tieger kertoi, että kyse on kuitenkin suhteellisen simppelistä päivityssysteemistä, jossa jokaisessa aseessa kolme eri tasoa. Jokaisen tason myötä avautuu uusia ominaisuuksia aseen käyttöön ja tapoja edetä kentissä. Ideana on tarjota ennemmin vähän merkityksellisiä päivityksiä kuin paljon pieniä ja merkityksettömiä.

Transformers: Fall of Cybertron

Myös moninpeli on jälleen mukana Transformers: Fall of Cybertronissa. Sitä ei kuitenkaan esitelty tällä kertaa, mutta Tieger paljasti yhden merkittävän uutuuden, joka on ollut fanien toivomuslistan kärjessä jo monen vuoden ajan. Pelissä on mahdollisuus ensimmäistä kertaa luoda oma robotti taistelukentille. Valittavissa on neljä hahmoluokkaa: Infiltrator (auto), Destroyer (rekka), Titan (tankki) sekä Engineer (suihkukone). Jokainen hahmo puolestaan koostuu kuudesta eri osasta eli päästä, käsistä, torsosta, jaloista, renkaista tai siivistä sekä aseistuksesta. Tällä hetkellä jokaiseen osaan on kuusi eri vaihtoehtoa, jotka avautuvat pelaamalla yksinpeliä. Tiegerin mukaan erilaisia kokonaisuuksia saa jo näillä vaihtoehdoilla aikaan yli 45 000 kappaletta.

Matt Tiegerin ja muiden High Moon Studiosin edustajien innokas ja tuttavallinen esitys jätti kotiintuomiseksi positiivisen kuvan tulevasta pelistä. Meno näytti pohjimmiltaan samankaltaiselta kuin War for Cybertronissa, mutta vaihtelua vaikutti olevan enemmän. Keskeneräisyyksiäkin ymmärrettävästi vielä esiintyi, sillä pelin julkaisu on vasta ensi vuoden syksyllä. Rakenne ja pelin kehitysfilosofia lupaavat silti jo nyt paljon, ja lopputuloksen voi helposti kuvitella olevan parempi kuin edeltäjänsä. Transformers: Fall of Cybertron ei ehkä ole ehdokas ensi vuoden parhaimpien joukkoon, mutta viihdyttävän robottiräiskinnän ystävälle se voi hyvinkin olla odottamisen arvoinen tapaus.

Transformers: Fall of Cybertron
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

7
Voita upouusi Transformers-peli

Voita upouusi Transformers-peli

UUTINEN. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Activision ja Gamereactor järjestävät mahtavan kilpailun, jossa on mahdollista voittaa sekä peli että siihen liittyvä t-paita. Mitä vielä kuhnit? Hyppää mukaan!



Ladataan seuraavaa sisältöä