Suomi
Gamereactor
ennakot
Trials Fusion

Trials Fusion

Arvoisa herrasväki, käynnistäkää moottorinne! Trials palaa kuvioihin tänä keväänä suurempana ja kauniimpana kuin koskaan aikaisemmin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Trials oli viime sukupolvessa Xboxin rokkaavimpia yksinoikeuksia. Trials HD ja Trials Evolution olivat toinen toistaan koukuttavimpia prätkätaiturointeja, eikä suunta näytä kääntyneen myöskään Trials Fusionissa, joka saapuu Microsoftin konsoleiden lisäksi myös PC:lle ja Playstation 4:lle. Pääsimme katsomaan, mitä uutta on luvassa, kun Ubisoft kutsui pelimedian kokoon Helsinkiin kokeilemaan vauhdin hurmaa.

Helsingin Kaapelitehtaan päähallissa on nähty monen moista tapahtumaa ja konserttia, mutta tällä kertaa paikan täyttivät konsolit ja crossipyörien pärinä. Toistakymmentä pelipistettä ja koko iltapäivä aikaa takasivat, että kyseessä oli yksi mehukkaimmista ennakkotilaisuuksia, missä olen ollut mukana.

Trials Fusion
Peruskonsepti on tuttu: pärrää kuskataan 2.5D-tyyppiisesti sivuvinkkelistä.

Heti kättelyssä kävi selväksi, ettei Red Lynx ole lähtenyt keksimään pyörää uudestaan. Trials Fusionin meno on monelta osin hyvinkin tuttua ja turvallista - hyvällä tavalla. Realistiseen fysiikkaan nojaava ajaminen ja kimuranttien esteratojen selvittäminen on edelleen piinaavan koukuttavaa. Kaverilliseen kilpailuun parhaasta kellotuksesta ajautuu kuin huomaamattaan, kun uuden ennätyksen toivossa syöksyy helposti siihen tuttuun "vielä kerran" -kierteeseen.

Tämä on mainos:

Vaikka ydin on samanlainen kuin ennenkin, oheen on ujutettu myös metkoja uudistuksia. Erityisesti ulkoasu on saanut lisäpotkua. Trials Evolution ei sekään ollut ruma peli, mutta Fusion tyrkkää ruudulle huomattavasti enemmän silmäkarkkia. Puulankut, synkät luolat ja tuhnuiset teollisuushallit ovat historiaa. Ilme on nyt kaikin puolin valoisampi, värikkäämpi ja futuristisempi. Vaikutuksen tekivät erityisesti upeasti vaihtelevat ulkomaisemat, joissa riitti erikoisia efektejä auringonlaskun kajosta kromin ja lasin sävyttämiin tulevaisuuden kaupunkinäkymiin.

Trials Fusion
Fusionissa ajetaan paljon myös melkoisen futuristisissa tunnelmissa.

Aika-ajot ja minipelit ovat edelleen Trialsin pääpilareita, mutta näiden vierelle on pystytetty temppuihin ja pisteiden metsästykseen keskittyvä FMX-moodi. Tiedossa ei kuitenkaan ole näppäinkomboihin tai purkitettuihin animaatioihin perustuvaa temppukimaraa, vaan homma hoidetaan yksinomaan pelin sisäiseen fysiikkaan nojaavalla tattiohjauksella. Voltit hoituvat tutusti painopisteen muutoksilla vasemmalla tatilla, kun taas itse temput tehdään oikeanpuoleisella tatilla. Temput riippuvat aina pyörän ja ajajan asennoista ilmalennon aikana.

FMX:n mekaniikka on yksinkertainen, mutta samalla juuri niin intuitiivinen kuin Trialsilta voi odottaa. Suoraviivaisuudesta huolimatta erilaisia temppuja näytti riittävän runsaasti, ja niiden kaikkien oppimisessa ja oikea-aikaisessa suorittamisessa on varmasti haastetta. Huippupisteiden saavuttaminen edellyttää aina useiden erilaisten temppujen linkittämistä sekä tietysti tyylipuhdasta alastuloa. Riskien ottaminen kannattaa, mutta ne kostautuvat kovin helposti, jos käy liian ahneeksi.

Tämä on mainos:

Temppukisojen lisäksi pelin vanhin osa-alue on saanut lisämausteita. Jokaisesta Trials-kentästä löytyy nimittäin useita haastetehtäviä ja hassuja salaisuuksia, jotka saattavat muuttaa tavanomaiselta näyttävän kentän täysin päälaelleen. Voi käydä vaikka niin, että puoliksi taustalla olevan tenniskentän reunalle pysähtyessään löytääkin itsensä yhtäkkiä pelaamasta tennistä pingviinin kanssa. Törmäsin yllätyksiin vähän väliä, eikä Red Lynxin porukkaa voi syyttää huumorin puutteesta.

Lisähaasteet tarjoavat entisestään uudelleenpeluuarvoa, mutta uusiin sfääreihin sen räjäyttää paluun tekevä kenttäeditori. Vaikka työkalua ei päästy vielä kokeilemaan, niin esityksen perusteella sen käyttö on entistäkin helpompaa eikä kentän synnytyksessä kauaa nokka tuhissut. Trials Fusionin vetäjän Antti Ilvessuon mukaan valikoimassa on yli tuhat muokattavaa objektia, joten valinnanvaraa pitäisi riittää vaativallekin kenttäsuunnittelijalle ja minipelimaakarille.

Trials Fusion
Grafiikat ovat ottaneet aimo harppauksen eteenpäin.

Tunnelmat Trials Fusionista testipäivän jälkeen olivat erittäin lämpimät. Peli näyttää kaikin puolin rakentavan sarjan vahvuuksien päälle, eikä missään vaiheessa pelatessa ajaminen, temppuilu tai ennätysten tavoittelu käynyt tylsäksi. Neljän pelaajan Motocross-kilpailut samalla ruudulla naurattivat yhtä lailla, ja mielessä kutkutteli koko ajan kuinka armottomia kisoja kollegojen ja ystävien kanssa tullaan vielä käymään. Oikeastaan ainoa mahdollinen kritiikinpoikanen voisi olla se, että FMX:ää, kaunista grafiikkaa ja haastetehtäviä lukuun ottamatta sen suurempia mullistuksia ei ole tiedossa. Toisaalta vanha viisaushan sanoo älä korjaa sitä, mikä ei ole rikki.

Kaikki pelistä näytetty vahvistaa toiveita siitä, että uusi Trials on juuri sitä valloittavaa ja koukuttavaa ajamisen huumaa, jota olemme sarjalta tottuneet näkemään. Peli julkaistaan jo huhtikuun 16. päivä, ja ilahduttavasti tällä kertaa julkaisusta pääsevät nauttimaan muutkin kuin Xbox-pelaajat.

Trials FusionTrials FusionTrials FusionTrials Fusion
Trials FusionTrials FusionTrials FusionTrials Fusion

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä