Suomi
Gamereactor
arviot
Trinity Universe

Trinity Universe

Pidätkö roolipelistä, jossa on valtavasti mahdollisuuksia aseiden säätämiseen sekä ominaisuuksien vahvistamiseen? Innostaako ropellus, jossa täytyy lahdata miljoonittain hirviöitä, jotta hahmot kehittyisivät? Jos vastasit kyllä, niin Trinity Universe sopii varmasti sinulle.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Trinity Universe on Disgaea- ja Atelier -pelisarjojen kehittäjien yhteisprojekti, ja esikuvien vaikutukset näkyvät selvästi. Mukana on henkilöitä molemmista sarjoista ja pelissä nähdään muun muassa ystäviä halajava Pamela-haamu, jatkuvasti pienirintaisuudestaan kommentteja kuuleva Etna ja mukana ovat tietysti myös räjähtävät Prinny-pingviinit.

HQ

Juonen keskiössä on Netheruniversumissa sijaitseva kaupunki nimeltään Empyria. Netheruniverseen ajelehtii kaikenlaista roinaa - avaruudessa voi nähdä muun muassa iloisia porkkanaruukkuja, puputohveleita, suklaakuorrutettuja donitseja ja lukuisia aarteita pursuavia luolastoja. Nämä rojut saattavat olla maahan syöksyessään vaarallisia ja Empyria on onnistunut säilymään ainoastaan sitä suojelevan Demonijalokiven ansiosta. Näitä timantteja ei kuitenkaan louhita kaivoksista, sillä ainoastaan tietyn suvun jäsenet voivat muuttua sellaisiksi. Taakka maailman suojelemisesta itsensä uhraamalla lepää siis asiaankuuluvasti vain tietyn verilinjan jäsenten yllä. Valitettavasti suvun nuorin vesa Kanata ei kuitenkaan halua alistua tällaiseen kohtaloon, sillä hän haluaa kokea huimia seikkailuja. Karkumatkallaan hän törmää Rizelea-nimiseen valkyyriaan, joka on tutkimassa syytä siihen, miksi Netheruniversessa leijuvan romu määrä on kasvanut.

Trinity Universe lainaa esikuviltaan paljon. Mukana on reilusti huumorilla kyllästettyä dialogia ja uskomattomat määrät taistelemista. Dialogi on suurimmaksi osaksi hauskaa, mutta samoja vitsejä kierrätetään hieman liikaa. Hahmot jäävät myös aika paperisiksi, sillä heidän persoonallisuutensa rakentuvat yhden tai kahden karikatyyrisen piirteen varaan. Asiasta jopa vitsaillaan itse pelissä, joten pelin pääpaino ei selvästikään ole juonenkuljetuksessa tai ikimuistoisissa hahmoissa.

Trinity Universen viehätys rakentuu hahmojen kehittämiselle ja siihen, miten omasta porukastaan saa kehitettyä sellaisia tuomiopäivänkoneita, jotka jakavat taisteluissa monen sadan iskun sarjoja ja tekevät kerralla vahinkoa kymmeniätuhansia pisteitä. Tämä onnistuu hahmojen kokemustasoja nostamalla ja varusteita päivittämällä. Tässä riittää työsarkaa, sillä jokaisesta aseesta on olemassa useita eri versioita ja niihin voi liittää sen ominaisuuksia muuttavia kuvia. Jokaisella hahmolla on myös omat planeettakehät, joihin voi kiinnittää erilaisia ominaisuuksia parantavia meteoriitteja, joiden vaikutukset riippuvat niiden sijainnista. Hahmojen kehittäminen ja varusteleminen on ehdottomasti pelin paras osuus, sillä se tarjoaa todella paljon näprättävää.

Hahmojen ja rensseleiden kehittäminen ei ole kuitenkaan ilmaista, sillä se vaatii monien Empyriaa kiertävien luolastojen koluamista ja tuhansien satunnaistaistelujen tahkoamista. Varsinaista seikkailemista ei pelissä ole, sillä luolastot ovat todella pieniä ja ne koostuvat yleensä vain parista käytävästä ja muutamasta pienestä huoneesta. Jokaisessa käytävässä ja huoneen nurkassa lojuu läjäpäin esineitä, joita voi käyttää parempiin aseisiin ja varusteisiin. Kun luolaston on kolunnut puhtaaksi, sen voi lähettää takaisin avaruuteen voittamalla pienen pomon sekä tuhoamalla paikan painovoimakeskuksen. Tällöin kiertoradalle tulee tilaa uudelle koluttavalle paikalle ja tätä sykliä voi jatkaa niin kauan kuin innostusta riittää.

Tämä on mainos:

Pienet luolastot eivät ole kuitenkaan tyhjiä, sillä niitä asuttaa runsas määrä erilaisia hirviöitä. Vastaantulevia vihollisia vastaan taisteleminen on toteutettu vuoropohjaisesti, jossa sankareiden poppoo toimii ensin ja tämän jälkeen on vihollisten vuoro mätkiä takaisin. Jokaisella hahmolla on tietty määrä toimintopisteitä, jotka vähenevät koko ajan tasaisesti ja sen lisäksi jokainen lyönti syö niistä oman osuutensa. Iskuja voi myös ketjuttaa sarjoiksi, joita voi myös jatkaa toisiin sarjoihin ja näitä voi taas jatkaa toisella hahmolla. Taistelujärjestelmä menee helposti yhden napin rämpyttämiseksi, sillä aikarajoitteinen reaaliaikainen taisteleminen ja jokaisen hahmon erilaisten iskusarjojen muistaminen eivät sovi kovin hyvin yhteen. Niinpä taistelut tuntuvat aika pian vain pakolliselta pahalta, sillä niitä joutuu pakon edessä jauhamaan monia tunteja putkeen, jotta peli pääsee etenemään.

Toteutukseltaan Trinity Universe on aika ristiriitainen tapaus. Graafinen suunnittelu on kokonaisuutena todella onnistunutta ja peli on täynnä söpöjä yksityiskohtia. Toisaalta hahmot ja hirviöt näyttävät aivan kauheilta, eivätkä ne olisi näyttäneet hyviltä edes edellisellä Pleikkarilla. Sama kaksijakoisuus toistuu myös äänipuolella, sillä pelin teemana kuultava japanilainen popkappale alkaa pian riipiä korvia, mutta muutoin äänet ovat hienoja ja varsinkin japaninkielinen dialogi on todella onnistunutta.

Trinity Universe oli minulle pienoinen pettymys, sillä peli on sisällöltään vain pelkkiä tylsiä taisteluja. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö olisi pelin parissa viihtynyt, mutta kahinoiden pakollinen uudelleenpelaaminen alkoi lopulta jo tympiä. Toisaalta jos tällainen tuhansien taistelujen jauhaminen kiinnostaa, niin peliin voi helposti upottaa kymmeniä tai jopa satoja tunteja, sillä hahmoista ja varusteista voi räätälöidä aina vain parempia ja parempia.

Trinity Universe
Tämä on mainos:
Trinity Universe
Trinity Universe
Trinity Universe
Trinity Universe
Trinity Universe
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Hauskaa dialogia, graafinen puoli on kokonaisuutena onnistunut, monipuoliset hahmojen ja varusteiden räätälöimismahdollisuudet
-
Sisältö koostuu lähes pelkästään taisteluista, taisteleminen on tylsää, hahmot ja hirviöt näyttävät kauheilta, tunnusmusiikki ärsyttää pidemmän päälle
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Trinity UniverseScore

Trinity Universe

ARVIO. Kirjoittaja Leevi Rantala

Jos tuhansien taistelujen jauhaminen ja ryhmän jatkuva optimoiminen kiinnostaa, niin peliin voi helposti upottaa satoja tunteja.



Ladataan seuraavaa sisältöä