Suomi
Gamereactor
uutiset

Xbox One vs PS4 - eroja näytönohjaimessa ja muistissa

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Microsoft ja Sony ovat päätyneet lähes identtiseen prosessoriratkaisuun uuden sukupolven konsoleissaan. Kummassakin on AMD:n valmistama kahdeksanytiminen prosessori, molemmat ovat x86-arkkitehtuurin mukaisia (niin kuin tietokoneet) ja prosessoriytimet perustuvat samaan Jaguar-malliin. Lisäksi molemmissa näytönohjain on sulautettu keskusprosessoriin, eli kyseessä on ns. APU-prosessori.

Toisin kuin Sony, Microsoft on ollut nihkeä kertomaan tarkkoja speksejä konsolinsa nopeudesta, mutta teknologiasivusto Anandtech on onnistunut kaivamaan ja vertailemaan laitteiden yksityiskohtia. Ne paljastavat pari keskeistä eroa.

Keskusprosessorit näyttäisivät molemmissa käyvän 1,6 GHz:n ja näytönohjaimet 800 MHz:n nopeudella, joten kellotaajuuksista eroa tuskin tulee suuntaan tai toiseen. Xbox Onen grafiikkaydin on kuitenkin kaksikosta pienempi. Anandtechin mukaan siinä on 12 Compute Unitia ja 768 ydintä, kun taas PS4:ssä on 18 Compute Unitia ja 1152 ydintä. PS4:n teoreettinen laskuteho on 1,84 teraflopsia ja Xbox Onen 1,23 teraflopsia. (Vertailun vuoksi Xbox 360:n laskuteho on 0,24 teraflopsia ja Geforce Titanin 4,5 teraflopsia.)

Lisäksi PS4:ssä on keskusmuistina kahdeksan gigatavua GDDR5-muistia, joka voi siirtää tietoa jopa 176 gigaa sekunnissa. Xbox Onessa Microsoft on päätynyt tavanomaiseen DDR3-muistiin, jota on niin ikään kahdeksan gigatavua, mutta kaistanleveys on "vain" 68,3 gigaa sekunnissa.

Vertailua mutkistaa se, että Xboxin näytönohjaimessa on 32 megatavua matalalatenssista ESRAM-välimuistia 102 gigan kaistalla. Välimuistin tarkoituksena on ilmeisesti vähentää pääkaistan tarvetta.

Anandtech huomauttaa, että Microsoftin ratkaisun pitäisi tuottaa viileämpänä ja mahdollisesti siten hiljaisempana käyvä konsoli. Molemmat pystyvät kuitenkin säätämään virrankulutustaan rasituksen mukaan, joten blu-ray-elokuvat voitaneen katsoa rauhassa.

Näiden tietojen valossa PS4 näyttää suoraviivaiselta tehokonsolilta, jota on myös kehittäjien helppo lähestyä. Xbox One on tehokas, mutta Microsoft ei enää hae parasta peligrafiikkaa, josta Xbox tunnetaan. Yhtiön tavoitteena näyttää olevan laajentuminen perinteisen Xbox-yleisön ulkopuolelle, ja siihen pyritään esimerkiksi lisäämällä käyttöliittymään HTPC:n ominaisuuksia.

Millaisiksi erot käytännössä muotoutuvat, nähdään vasta pelitarjonnan kasvaessa. Tulevaisuudessa pelit saatetaan myös pelata pilvessä, mikä poistaa tehojen tarpeen konsolilta. Fakta on kuitenkin se, että Playstation 4:ssä ja Xbox Onessa oleva rauta on moninkertaisesti tehokkaampaa kuin nykykonsoleissa, Wii U mukaan luettuna, mutta ei silti yhtä nopeaa kuin huipputietokoneissa.



Ladataan seuraavaa sisältöä