Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
uutiset
Ruiner

Sonyn säännöt aiheuttavat ongelmia indie-kehittäjille

Sony lanseerasi taannoin uuden toimintamallin, jonka mukaan sen alustoilla julkaistavilla peleillä tulee olla hyväksyntä ESRB:ltä (Entertainment Software Rating Board). Tämä on aiheuttanut ongelmia pienille indie-kehittäjille silloin, kun he haluavat julkaista pelinsä fyysisenä Sonyn alustalle. Ainakin yksi fyysisen version julkaisun kuoppaus on jo tapahtunut, ja kyseessä on Ruiner-peli.

Aiemin pienet digitaalisena julkaistut pelit saattoivat saada "special editionina" fyysisen version ilman ESRB:n hyväksyntää. Tämän ansiosta pienet indie-kehittäjät saivat julkaistua pelinsä fyysisenä varsin pienellä vaivalla. Asioihin tuli muutos elokuun puolessa välissä, jolloin Sony linjasi kaikkien pelien vaativan ESRB-merkinnän.

No mitä sitten? ESRB-merkintä on digitaalisille julkaisuille ilmainen, mutta sitä se ei ole fyysisille peleille. Suurille julkaisijoille moinen maksu ei ole ongelma, mutta pienille siitä saattaa tulla ylittämätön ongelma.

Digitaaliset myynnit ovat muutenkin kasvaneet tasaisesti viime vuosina, joten pienelle kehittäjälle ei liene vaikeaa valita pelkkä digitaalinen julkaisu. Toisaalta olisi hienoa, jos pienistä pelihelmistä olisi saatavilla halukkaille myös fyysinen versio.

Ruiner

Kiitokset Kotakulle