Suomi
Gamereactor
uutiset
Duke Nukem Forever

Duke-uhkaus oli aivopieru

Redner naama punaisena

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Aiemmin mediassa oli äläkkää siitä kuinka Jim Redner, PR-firma The Redner Groupin pomo oli keuhkonnut Twitterissä ettei Duke Nukem Foreverille huonot pisteet antaneilla pelilehdillä olisi enää mitään asiaa 2K:n ennakkolistoille. Kiihkeän yön twiitit, jotka on nyt poistettu, olivat seuraavanlaisia:

"Liian monet menivät liian pitkälle arvosteluissaan."
"Selvitämme ketkä saavat, ja ketkä eivät saa arvostelukappaleita tämän päivän myrkynheiton perusteella. Huonot pisteet ovat okei."
"Mutta myrkylliset arviot ovat ihan toinen juttu."

Myöhemmin Redner on pyytänyt toimiaan julkisesti anteeksi ja väittänyt toimineensa tunteen vallassa, ilman että 2K Gamesilla oli mitään tekemistä asian kanssa. 2K Games oli samaa mieltä niinkin pitkälle, että he lopettivat monivuotisen sopimuksensa Redner Groupin kanssa, ja sanoutuivat julkisesti irti Rednerin jutuista.

Nyt Redner on kirjoittanut Wiredille aiheesta, ja todennut että kyseessä oli "eeppinen aivopieru joka oli mitattavissa sosiaalisen median Richterin asteikolla".

"Ylireagoin luettuani arvostelun ja avauduin Twitterissä. Se oli intohimon ajama teko vailla objektiivisuutta. Päädyin tekemään markkinointialan kuolemansynnin."

Redner kuitenkin pitää arvostelua edelleen liioittelevana. "Se oli todella ilkeää työtä, eikä kirjoittaja ollut noudattanut reiluuden tai ammattimaisuuden ohjenuoria. Näytti siltä että arvostelijalla oli joku henkilökohtainen kauna joka viimein löysi purkautumistiensä."

Redner kielsi koskaan käyttäneensä "mustia listoja" osana PR-työtään, ja muistutti ettei koskaan käyttänyt kyseisiä sanoja.

"Julkaisijoille ei ole mitään velvollisuutta lähettää arvostelukappaleita peleistään. He pidättävät oikeuden valita kenelle he pelinsä lähettävät, samalla tavalla kuin arvostelijat pidättävät oikeuden julkaista ihan sellaisia arvosteluita kuin haluavat. Minulla on noin 200-400 arvostelukappaletta käytössäni kampanjoita varten, ja mediapyyntöjä tulee useasti tuplat tästä. Dukea varten pyyntöjä tuli tavallistakin enemmän, joista jouduin hylkäämään satoja kappaleita."

Rednerin mukaan suunnitelma oli lähettää Dukesta mahdollisimman vähän kopioita medialle, ja valita tahoja jotka osaisivat arvostaa peliä. Tarkoituksena oli luonnollisesti saada aikaan mahdollisimman hyvät pisteet julkaisupäivälle. Pelistä kuitenkin päädyttiin jakamaan satoja arvostelukappaleita, eikä lopputulos ollut kaunis.

"Kunnioitan ei-toivotut pisteet antanutta arvostelua jos se on reilu ja kritiikki perustuu faktoihin. Arvostelut ovat subjektiivisia, yhden ihmisen mielipiteitä, eivätkä mielipiteet ole koskaan vääriä," Redner muotoili periamerikkalaiseen tapaan.

"Minun mielestäni, kun joku unohtaa journalistisen itsekurinsa ja julkaisee loukkaavan ja törkeän arvostelun, minulla on oikeus kyseenalaistaa se. Jos pyydät arvostelukappaletta, sinulla on eettinen velvollisuus antaa pelille reilu arvio. Sinun ei tarvitse pitää siitä, sinun ei tarvitse antaa sille loistavaa arvosanaa, mutta sinun pitää olla reilu ja tarkka. Olet sen yleisöllesi, itsellesi ja videopeliyhteisölle velkaa."

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Duke Nukem ForeverScore

Duke Nukem Forever

ARVIO. Kirjoittaja Petter Hegevall

Ikuisuusprojekti on viimein valmistunut. Miltä Duke Nukemin paluu tuntuu yli neljäntoista vuoden kehityshelvetin jälkeen?



Ladataan seuraavaa sisältöä