The Elder Scrolls Online: High Isle on ollut ulkona jo pari viikkoa ja vietettyämme useita tunteja uudessa ympäristössä, annamme tuomiomme lisäosasta hyvin pian. Mutta ennen sitä istumme alas kunnianhimoisen laajentumisen myötä ohjaaja Rich Lambertin kanssa, jolla oli kauniin papukaijan ja vaikuttavien koirien lisäksi paljon sanottavaa ennennäkemättömästä sisällöstä.
"Halusimme sen tuntuvan erilaiselta, jotain äärimmäisen erilaiselta kuin mikään, mitä olemme tehneet aiemmin", sanoo ZeniMax Online Studiosin mies videolla siitä, mitä he halusivat tarjota. "Olemme tehneet todella korkeaa fantasiaa haltioiden kanssa, olemme tehneet synkkiä ja synkkiä asioita, jotka olivat siistejä, mutta halusimme todella muuttaa asioiden luonnetta. Siinä keskityttiin High Islen visuaalisuuteen ja siihen, mitä se on. Halusimme kertoa aivan toisenlaisen tarinan. Olemme kertoneet viime vuosina paljon tarinoita, jotka ovat maailmanloppuun perustuvia, sieluja kaatavia tarinoita, joten halusimme muuttaa sitä ja tehdä jotain, joka oli vähän enemmän todellisuuteen perustuvaa, sekä keskittynyt hieman enemmän politiikkaan ja tähän murhamysteeriin. Se sopii täydellisesti bretoniin ja heidän koko keskiaikaiseen aatelistokulttuuriinsa. Sellaisia bretonit ovat ja he vain liittyivät täydellisesti yhteen."
Myöhemmin haastattelussa kysyimme laajennuksen sisältämän kattavan pakkarakennuspohjaisen minikorttipelin luomisesta.
"Trivia on ollut jotain, mitä olemme halunneet tehdä jo pitkään", Lambert vahvistaa, "tämä tavernapelien konsepti ja vaihtoehtoinen toiminta, jota voit tehdä sosiaalisesti. Meillä on paljon etsintää, paljon tappamista, meillä on muutamia vaihtoehtoisia aktiviteetteja, kuten asumista, askartelua ja antiikinkeräilyä. Mutta meillä ei todellakaan ole paljon sosiaalisia aktiviteetteja, jotka olisivat vankityrmien ja maailmassa esiintyvien pomojen ja muiden asioiden ulkopuolella, joten se oli tavallaan tavoite - keksiä jotain, joka sopisi tämän kaiken joukkoon. Olemme kaikki pelaajia, joten katsoimme paljon pelejä, luimme kirjoja, katsoimme elokuvia... Dominionilla oli suuri vaikutus, se on ehdottomasti yksi suosikkikorttipeleistäni maailmassa. Rakastin kyseistä peliä, ja kun kävimme läpi ja rakensimme Triviaa, kävimme läpi tonnin prototyyppejä, teimme tonneittain paperiprototyyppejä Excelissä. Rakensimme Unity-prototyyppejä jonkin aikaa, jotta voisimme selvittää asioita. Aikaa kului kauan, kuten kaikessa, kun teet pelejä. Kesti todella kauan, reilusti yli vuoden, ennen kuin kävimme läpi tämän prosessin ja päädyimme siihen, missä olemme nyt. Henkilökohtaisesti rakastan sitä, olen pelannut tätä livenä ja se on vain hauskaa. Rakastan sitä ehdottomasti".
Muualla haastattelussa Lambert vahvistaa, että he "työstävät jo ensi vuoden lukua".Pelaatko tällä hetkellä MMO:ta? Mitä mieltä olet uusista mysteereistä ja korttipelistä?