Vuonna 2012 pelaajat saivat käsiinsä Futurlabin Velocityn, jota seurasi Velocity Ultra ja lopulta Velocity 2X. Nyt peli on saapunut Nintendo Switchille, joten on oiva aika katsastaa, miten peli toimii Nintendon uudella konsolilla.
Luutnantti Kai Tana saa herätessään kuulla, että hänet on kursittu kokoon onnettomuuden jälkeen. Olinpaikka taas on valovuosien päässä kodista, joten ei auta muu kuin ryhtyä yhteistyöhön kaverin kanssa ja koettaa paeta. Tarina ei tule voittamaan palkintoja, mutta eipä Velocity 2X -peliä tarinan vuoksi pelatakaan. Toiminta on kaiken a ja o, ja tarina vain pitää kokonaisuutta löyhästi kasassa.
Pelattavuus jakautuu kahteen osaan. Quarp-avaruusaluksella matkaillaan ja taistellaan, jolloin ohjaus toimii paljolti klassisen Galaxianin tyyliin. Suunta on tiukasti eteenpäin, ja sitten ammutaan tulilinjalla olevia. Ajan kuluessa yksinkertaista pelaamista monipuolistetaan teleportaatiolla ja sivuille & taakse ammuttavilla pommeilla. Perusideana on silti liikkua eteenpäin ja ampua.
Toinen osuus on se, kun liikutaan aluksen ulkopuolella jalkaisin. Tällöin pelaaminen muistuttaa perinteistä kaksiulotteista tasoloikkaa, jossa ammutaan 360 asteen säteellä. Jälleen kerran pelaaminen on tutun tuntuista suurimmalle osalle kansasta. Menoa monipuolistetaan teleportaatiolla vähän kuin aluksellakin ajettaessa. Näitä kahta pelityyliä yhdistelemällä pelaaja pidetään varpaillaan kaiken aikaa.
Homman nimenä on nopeus. Merkitsevää on kentän loppuun pääsemiseen käytetyn ajan ohella myös kerätyn tavaran määrä. Tavoitteena on tietenkin aina korkein mahdollinen pistemäärä, joka taas rohkaisee pelaamaan kenttiä uudelleen.
Ajan kuluessa Velocity 2X:n pelaaminen muuttuu omalla tavallaan rytmiseksi toiminnaksi, jossa eri osiot vuorottelevat nopeassa tahdissa. Tärkeintä on muistaa reitit ja oikeat napit oikeissa paikoissa, jolloin lopputuloksena on onnistunut kentän läpäisy.
Tahdissa pysymistä auttaa taustalla jyskyttävä elektroninen teknomusiikki, joka istuu hyvin paitsi tunnelmaan myös pelin graafiseen ulkonäköön. Kirkkaat värit vuorottelevat kaiken ammunnan keskellä. Ohjaus Switchillä toimii onneksi hyvin kaikesta kaaoksesta huolimatta. Kentät ovat lyhyitä, ja niitä on kaikkiaan 50 kappaletta. Näin ollen peli sopii mitä parhaiten Switchillä sen kannettavassa muodossa pelattavaksi.
Velocity 2X ei koskaan pakota tekemään samaa asiaa liian pitkään kerrallaan. Näin pelaaminen tuntuu tuoreelta pitkään. Kaiken kaikkiaan juuri ammuskelu on hauskinta Velocity 2X:ssä, ja muut ominaisuudet ovat kiva lisäkerros ydinasian päällä. Peli tuo mieleen vanhan hyvän ajan ammuskelut kuten Xeviousin, tai modernimman Enter the Gungeonin.