Ilmailuala on yksi suurimmista kasvihuonekaasujen ja kielteisesti vaikuttavien ympäristökäytäntöjen aiheuttajista, mutta se pyrkii sen sijaan innovoimaan ja suojelemaan ympäristöä. Tämän hengessä Virgin Atlantic aikoo tehdä ensimmäisen lennon Atlantin valtameren yli käyttäen yksinomaan 100% uusiutuvaa lentopolttoainetta (SAF).
Polttoaine koostuu jätetuotteista ja tuottaa CO2-elinkaaripäästöjä, jotka ovat 70% pienemmät kuin fossiiliset polttoaineet, samalla kun sen oletetaan toimivan kuten perinteinen lentopolttoaine. Vaikka tämä kuulostaa lupaavalta, syy siihen, miksi SAF: ää ei jo käytetä yksinomaan, johtuu siitä, että alle 0.1% maailmanlaajuisista lentopolttoainemääristä ja polttoainestandardeista sallii 50%: n SAF-seoksen kaupallisissa suihkumoottoreissa. Tämän lennon ajatuksena on todistaa, että 100% sekoitus on turvallinen ja mahdollinen, ja että toivottavasti tämä johtaa SAF: n laajentamiseen ja laajempaan käyttöönottoon.
Sanotaan, että tällä lennolla käytetty SAF on 88-12% seos, jossa suurin osa polttoaineesta on vetykäsiteltyjä estereitä ja rasvahappoja ja loput synteettistä aromaattista kerosiinia.
Puhuessaan lennosta Virgin Atlantic:n perustaja Richard Branson totesi: "En voisi olla ylpeämpi ollessani tänään Flight100:n kyydissä yhdessä Virgin Atlanticin tiimien ja kumppaneidemme kanssa, jotka ovat työskennelleet yhdessä asettaakseen lentoreitin kaukoliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiselle."