Ratloop Games Canada on pyrkinyt uudistamaan pelillistä tarjontaa yhdistelemällä useita hyväksi todettuja pelimuotoja yhteen omaperäisesti nimetyssä autoilupelissään Vroom Kaboom. Peli heittää samaan soppaan niin kaahailua, toimintaa, korttipeliä kuin tornipuolustustakin. Idea vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta tuleeko varsin erilaisista ainesosista maukas ja yhtenäinen kokonaisuus?
Jonkinlaiseen autotalliin kyhäilty sekavan oloinen alkuvalikko paljastaa pelin Mad Max -elokuvia mukailevan post-apokalyptisen teeman. Tyylikäs grafiikka laittaa tunnelman kohdilleen. Tilanne kuitenkin muuttuu aloitettuani pelin opastusosion. Itse tutoriaaliosuus ei kerro pelistä yhtään mitään, vaan mainitsee normaalin pelin tavoin ainoastaan pelaajalle hänen tavoitteensa. Minulla meni siis ihan oma aikani selvitellessä, miksi esimerkiksi hetken autolla ajettuani kamera pysähtyy ja auto jatkaa matkaansa yksin kaukaisuuteen. Tai miksi autokortteja pystyy heittämään roskiin, ja mitä hyötyä siitä on? Tietämättömyyden kautta turhautumiseen vienyt peli ei saanut poistettua pettymyksen tunnetta, mikä vahvistui entisestään heikon pelattavuuden myötä.
Vroom Kaboomissa tavoite on tuhota vastustajan linnake. Reaaliajassa tapahtuva mättö toteutetaan heittäen niin sanotusta korttipakasta uusia kulkuneuvoja kohti pienen matkan päässä siintävää vihollislinnaketta. Korttipakassa odottavat autot voi valita ennen taistoon käymistä yllättävän isosta kokoelmasta eri näköisiä ja -toiminnallisia koneita ja näin vaikuttaa omaan pelistrategiaan. Matkan varrelta voi sitten yrittää kerätä erilaisia bonustarvikkeita, jotka mahdollisesti tehostavat hyökkäävää kulkuneuvoa. Aseella ampumisen lisäksi vihollislinnakkeen saa tuhottua ajamalla kulkuneuvon sitä päin esimerkiksi kohteen läheisyyteen jätettyjä ramppeja hyväksi käyttäen. Pelin tavoitteista haastavan tekee vastustaja, joka pyrkii tuhoamaan pelaajan linnakkeen. Vastustajan lähettämät kulkuneuvot tulevat vastaan reitillä ja näitä hyökkääviä ajoneuvoja voi iskeä asein tai vaikka vain törmätä niihin estäen pääsyn perille. Se, kenen linnakkeista loppuu energia ensin, häviää taiston.
Vroom Kaboom iskee pelaajan kolmannen persoonan perspektiiviin ihmettelemään toimintaa. Kahdella Move-ohjaimella vedetään korttipakasta uusia kulkuneuvoja tielle, tai erilaisia suojia ja esteitä tehostamaan oman linnakkeen puolustusta. Auton viskattua tielle lähtee tämä samantien liikkeelle pelaajan automaattisesti seuratessa. Odotetun ja tyypillisen ohjaamisen sijaan Vroom Kaboomissa kulkuneuvoja ohjataan ainoastaan klikkaamalla eri kohtia maastosta. Näin kulkuneuvo siirtyy näkymättömästi kaistoitetun tien halutulle osiolle. Varsin laiskasti ohjausta tottelevaan kulkuneuvoon ei oikein saa kunnollista otetta, vaan tämä seilailee aika pitkälti omissa oloissaan. Halutessaan pelaaja voi jättää kulkuneuvon rullaamaan itsekseen keskittyessään muihin toimintoihin. Kulkuneuvon ohjaamisen lisäksi pelaaja voi hyödyntää tämän mahdollista asearsenaalia tai erityistoimintoja Move-ohjaimen napeista. Riippuen kulkuneuvosta pelaaja pääsee tekemään erityiskorkeita hyppyjä, ampumaan raketteja, tulittamaan konetuliaseilla ja niin edelleen. Jokaisesta kulkuneuvosta löytyy myös hetkittäin toimiva nitro, jolla saa vauhtia tulevia koitoksia varten.
Peli on ilmeeltään varsin tyylikäs. Vahvoin värein tyylitelty sarjakuvagrafiikka istuu hyvin post-apokalyptiseen teemaan ja luo hyvää tunnelmaa. Kulkuneuvojen mallinnukset ovat huoliteltuja eikä pelimaailmakaan näytä mitenkään tyhjältä, joskin ajettava matka on varsin lyhyt jokaisessa tasossa. Räjähdys- ja ampumaefektit ovat näyttäviä ja vaikkei VR:llä varsinaisesti pelissä virkaa olekaan, on kypärän kanssa kiva katsella ympäri toiminnantäyteistä pelimaailmaa. Liekö tyylikkäällä ulkoasulla tai normaalin Playstation 4:n käytöllä osuutta asiaan, mutta pelin latausajat ovat sen verran pitkiä, että asiaan alkaa jo kiinnittämään huomiota.
Ratloop Games Canada on hyvällä asialla kokeillessaan jotain uutta ja kohtuullisen omaperäistä pelimarkkinoilla. Harmillisesti yritys kompastuu omaan nokkeluuteensa, mikä on huomioitavissa jo väkisin väännetyn oloisesta pelin nimestä ja trailereissa toitotetusta uudesta keksitystä pelilajista. Vroom Kaboom kaipaisi enemmän panostusta ja keskittymistä selkeämpään kokonaisuuteen ja toimivampaan pelattavuuteen. Nyt täysin turhan tutoriaalin takia pelistä jää todella sekava ja epämääräinen kuva, eikä pelkkä paikan klikkailu autoa ohjattaessa jaksa kiinnostaa muutamaa pelikertaa pidempään. VR:stä ole pelissä mitään hyötyä. Grafiikka on sentään miellyttävää ja erilaisten kulkuneuvojen kirjo antaa mahdollisuuden varsin monipuolisiin strategioihin. Vroom Kaboom on hyvä esimerkki siitä, että yhdistelemällä monta hyvää pelikonseptia yhteen ei välttämättä saa aikaiseksi yhtä huippupeliä varsinkaan, jos ajatus ei ole täysin selvillä. Onneksi Vroom Kaboomin maksullisen Premium-pelin kylkeen on tehty pelin ilmainen free-to-play versio, jonka avulla mahdollisen potentiaalin näkee. Suosittelen tätä lähestymistä ennen kukkaron kaivelua.