Suomi
Gamereactor
ennakot
Watch Dogs

Watch Dogs

Gamereactor sai kutsun keväiseen Pariisiin katsastamaan yhtä loppuvuoden odotetuimmista peleistä: Ubisoft Montrealin kehittämää Watch Dogsia. Matti hyppäsi koneeseen ja ihastui näkemästään.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Watch Dogs tuli ainakin allekirjoittaneelle täysin takavasemmalta, pyytämättä ja yllättäen. Lähitulevaisuuden Chicagoon sijoittuvassa pelissä kaikki on yhteydessä toisiinsa eikä kukaan ole valvonnan ulkopuolella. Uusi ctOS-järjestelmä tarkkailee niin liikennevaloja, metrolinjoja kuin kansalaisiakin joka ikinen hetki. Se ei kuitenkaan ole erehtymätön ja läpipääsemätön. Pelaajan ohjastama Aiden Pearce on monitaitoinen hakkeri ja omankädenoikeuden kannattaja, jota ajaa eteenpäin häneen perheeseensä liittyvä hämäräperäinen tapahtuma menneisyydessä.

Kontrollifriikki Aiden haluaa tarkkailla kaikkea, mutta samalla jäädä itse seurannan ulkopuolelle näkymättömiin. Pääasiallisena työkaluna hahmolla on älypuhelin, jolla pelaaja voi kerätä informaatiota ja kontrolloida ympäristöä. Parilla napinpainalluksella voi sotkea erilaisia tietojärjestelmiä tai onkia tietoja kenestä tahansa lähistöllä olevasta henkilöstä. Mitä pidemmälle peli etenee, sitä voimakkaammaksi Aidenin hakkerointikyvyt kasvavat eikä kohta mikään tai kukaan ole enää häneltä piilossa. Pääjuonta ei vielä valotettu enempää, mutta menneisyys puskee antisankariamme selvästi kohti vaarallisia vesiä.

Watch Dogs
Watch Dogs näyttää visuaalisesti mainiolta, mutta myös syvyyttä ja sisältöä tuntuisi riittävän.

Hiekkalaatikkomaisessa pelissä Aidenilla on hyvin vapaat kädet. Chicagossa on valtavasti tekemistä erilaisista dynaamisista tapahtumista isompiin tehtäväkokonaisuuksiin. Pelin pääsuunnittelija Danny Belangerin filosofian mukaan Watch Dogsissa on pyritty juonitehtäviä lukuun ottamatta vapauteen ja vaihtoehtoihin niin tehtävien suorittamistyylissä kuin päähenkilön moraliteetissa. Etukäteen purkitettuja kohtauksia halutaan välttää, ja elokuvamaisen tiukat kohtaukset syntyvät pelin tekoälyn ja simulaation lopputuloksena. Danny esitteli väitteensä tueksi rohkeasti peliä livenä koko pressipoppoolle, joka tuntui olevan kollektiivisesti vaikuttunut demosta.

Tämä on mainos:

Eräässä monilla eri tavoilla käyntiin lähtevistä pikkutehtävistä kriminaalia jahdannut Danny juoksutti protagonistia ensin parkour-henkisesti esteitä ylittäen ja alittaen päätyen lopulta ajoneuvotakaa-ajoon. Sillan kohdalla ohjausliike meni hieman pieleen ja rikollinen paiskautui autoineen päivineen lahteen. Nyt poliisien jahtaamana Aiden tiputti yhden partioautoista nostamalla sähköiset tolppaesteet ylitettyään ne ensin itse täydessä vauhdissa. Seurauksena oli lyhyt ja tyylikäs hidastus, jossa kavalkadi kipinöitä tähditti tolppiin paiskautuvaa romumetallia. Parin nopean käsijarrukäännöksen ja yhden sähköisen autotallinoven hakkeroinnin jälkeen takaa-ajo päättyi turvallisesti.

Poliiseilta voi myös juosta karkuun katoille (jos helikopteria ei ole vielä lähetetty), jättää ne taakseen aiheuttamalla liikennevaloissa ketjukolarin tai vaikka vaihtamalla pikaveneeseen laiturissa. Vaihtoehtoja on monia.

Watch Dogs
Pelaaja on vapaa tekemään omia päätöksiä, eikä moraalia tuputeta kurkusta alas.

Monitahoisen simulaation lisäksi esittelyssä miellytti myös valinnanvapaus itse tehtäväsuunnittelussa. Tehtäviä voi suorittaa ryntäämällä kiväärin kera etuovesta sisään, napsimalla vastustajat yksittäin varjoista tai hakkeroinnin avulla hiljaisesti ja huomaamattomasti. Jälkimmäisessä hyödynnetään etenkin joka puolelta löytyviä valvontakameroita, joiden avulla Aiden voi "etähakkeroida" muuten piilossa olevia kohteita. Tämä tarjoaa moniin tilanteisiin myös väkivallattoman läpäisyvaihtoehdon, mikä on virkistävää nykyisten AAA-pelien tarjonnassa. Itse asiassa aseita liikaa laulattava Aiden kerjää vain ylimääräistä huomiota Chicagon lakia valvovalta kouralta. Ja vaikka monitaitoinen tyyppi onkin, mikään supersankari hän ei ole. Rynnäkkökiväärin väärään päähän joutuminen on helposti kuolemaksi.

Tämä on mainos:

Moraliteetteja ei myöskään tungeta väkisin naamalle. Aiden voi esimerkiksi hakkeroida eri kansalaisten pankkitilejä vaivattomasti, mutta pelaajan päätettäväksi jää, nyysiikö valuuttaa kotiäidin, aselobbarin vai yritysmagnaatin tililtä. Myös itse tehtävissä tehnyt päätökset ja teot voivat palata kummittelemaan jälkikäteen, vaikka kuvittelee tehneensä "oikein". Yhdessä tehtävässä tarkkailijan asemaan jättäytyminen tappeluun väliinmenon sijasta johti siihen, että silminnäkijä ilmiantoi tapahtumaan syyttömän Aidenin poliiseille.

Watch Dogs
Hakkerointi on uniikki ja tärkeä osa peliä. Kaikki on yhteydessä kaikkeen.

Esittelyssä nähtiin vasta pieni osa pelistä, mutta pohja näyttää olevan hyvällä mallilla. Tekemistä näyttää olevan rutosti itse juonesta sivutehtäviin, vapaaseen samoiluun ja erilaisiin älypuhelimella pelattaviin avustetun todellisuuden (Augmented Reality) minipeleihin asti. Yllätyksenä tuli, että hyperkytkennäisen maailmankuvan mukaisesti pelistä löytyy myös moninpeli. Siitä ei kuitenkaan kerrottu vielä muuta kuin että se kytkeytyy osaksi yksinpeliä. Ilmeisesti luvassa on jonkinlaista toisen peleissä vierailua ja hakkerikilpaa. Lyhyessä pätkässä näytettiin ilmeisesti pelaajan ohjastama hahmo ajamassa karkuun toista pelaajaa tai pelaajia. Tarkempaa tietoa tästä kuullaan varmasti lähempänä julkaisua.

Ohjaimesta päätellen PS4:llä pyörinyt esittely näytti kauttaaltaan komealta. Simulaatio vaatii varmasti paljon tehoja, joten peli lienee parhaimmillaan PC:llä ja uudella konsolisukupolvella. Studiolta vakuuteltiin kuitenkin, että myös PS3- ja Xbox 360 -versiot toteuttavat heidän visiotaan hyvin ja karsintaa on tehty lähinnä toissijaisessa silmäkarkissa, kuten veden simuloinnissa. Näytetyssä demossa suorituskyky ja visuaalinen anti tuntuivat vastaavan hyvin pelistä julkaistuja pelivideopätkiä.

Pelin maailmankuva ei ole kovinkaan kaukaa haettu, jos tutkitaan nykymaailman esimerkkejä ja kehityskulkua. Kaikki kytkeytyy toisiinsa eri tietojärjestelmissä. Tästä esimerkkinä esittelytilaan oli napattu jokaisen journalistin Facebook-sivuilta kuva ja satunnaisia faktoja. Ei nyt mitään huipputason datamainausta, mutta teemaan hyvin sopivaa. Watch Dogs käsittelee tätä aihetta eri tasoilla, hyödyntäen sitä mukavasti sekä tarinankerronnassa että pelimekaniikoissa. Simulaatiovetoinen hiekkalaatikkomalli tälle kaikelle tuntuu sopivan kuin nenä naamaan ja ison studion paukut riittänevät kaiken luvatun toteuttamiseen. Henkilökohtaisesti peli nousi reissun jälkeen mielenkiintoisesta uutuudesta tämän vuoden odotetuimpien julkaisuiden joukkoon. Sen aikuismainen teema, tyylitaju ja valinnanvapaus lupaavat hyvää loppuvuotta.

HQ
Watch DogsWatch DogsWatch Dogs

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Watch DogsScore

Watch Dogs

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Watch Dogs on kuin GTA IV: vähän karkea ja kyyninen kokonaisuus, johon mahtuu kuitenkin lukemattomia hienoja hetkiä.



Ladataan seuraavaa sisältöä