Kysyimme Team 17:n creative manager Kevin Carthewilta, onko peli nimeltään WMD vai Weapons of Mass Destruction. Hän kertoi nimen olevan akronyymi ja lopullinen nimitys pelille on Worms WMD. Se tavoittelee erityisesti Worms Armageddonin tunnelmaa, sillä tätä 20-vuotta vanhaa osaa pidetään edelleen sarjan kohokohtana.
Worms-sarja on kehittynyt todella hidasta tahtia vuosien varrella, mutta se on nähty lähes kaikilla alustoilla edes jossain muodossa. Monet pelaajat muistavat varmasti, missä vaiheessa he tutustuivat matopeliin ensimmäisen kerran. Uuden Worms WMD:n testaaminen toi mieleen lämpimiä muistoja, mistä kuuluu kiitos pähkähulluille aseille kuten betonisille aaseille ja räjähteleville lampaille. Harva sarja pystyy herättämään niin voimakkaita muistoja vielä näin vuosikymmentenkin jälkeen.
Worms WMD:n ensimmäinen pelihetki oli sekin täynnä naurua, uhoamista ja hukattuja vuoroja. Siitä kuitenkin puuttui sarjalle tuttu vaihtelu. Satunnaisesti luotuja kenttiä ei vielä ollut tarjolla, joten kaikki ottelut käytiin samalla kartalla. Maastoon oli kuitenkin ripoteltu uusia yksityiskohtia. Team 17 esitteli kuitenkin uutta satunnaisuudesta vastaavaa koodia lyhyellä videolla ja lupasi sen tarjoavan entistäkin vaihtelevia kenttiä.
Pinnan alla kytevä maamassa on aikaisemmin väritetty vain tietynlaisilla täytteillä, mutta tällä kertaa tasot koostuvat käsin piirretyistä kuvioista. Muutos ei ole mitenkään dramaattinen, mutta eron huomaa. Jopa madot ovat erilaisia aikaisempiin osiin verrattuna. Voin jo nyt todeta, että kyseessä on kaikkien aikojen näyttävin Worms-peli.
Näyttävän ulkokuoren alla sykkii kuitenkin tuttu sydän, sillä sarjan perusteisiin kajoaminen olisi varmasti kamikaze-madon lopullista lentoa vastaava veto. Worms WMD onkin siten täysin kaksiulotteinen peli. Se vie pelaajat takaisin sarjan perusteisiin, vaikka päällä on toki uusi pelimoottori. Peli ei ole kuitenkaan vanhojen ideoiden kierrätystä, sillä mukaan mahtuu myös uusia jippoja. Yksi tällainen ovat tankit ja tykkitornit. Testiversiossa tarjolla oli ainoastaan tankkeja, mutta erilaisia ajoneuvoja pitäisi olla mukana enemmänkin. Panssariajoneuvot pystyvät myös loikkimaan. Ne toimivat hyvänä suojana, mutta ovat myös ilmeinen kohde vastustajille. Ajoneuvot eivät olleet ylitehokkaita, joten tankin nappaaminen ei takaa automaattisesti voittoa. Tykkitornit ovat aika samanlaisia panssarivaunujen kanssa, mutta ne eivät voi liikkua.
Eräs mielenkiintoisimmista uutuuksista ovat uudet rakennukset, sillä ne vaikuttavat suuresti otteluiden kulkuun. Taloihin pääsee nykyään sisälle, jolloin kyseinen pelaaja näkee myös niiden sisäiset rakenteet. Saman ruudun ääressä kököttäville kyseinen ominaisuus ei välttämättä ole kovinkaan merkittävä, tosin netin kautta pelattaessa se vaikuttaa varmasti enemmän.
Pääsimme näkemään ainoastaan yhden asevalikoiman, mutta Team 17 halusi ehdottomasti esitellä aikaisemmista osista tutun ninjaköyden. He haluavat puheidensa perusteella luoda kyseisen vempeleen uudestaan alusta alkaen. Aseista mieleeni jäivät sarjasta tutut klassiset vempeleet kuten superlampaat, piereskelevät mummot, pyhät käsikranaatit, banaanipommit, pesäpallomailat ja niin edelleen.
Testisession perusteella Worms WMD ei tuo sarjaan mitään mullistavia uutuuksia. Se pikemminkin palaa vielä enemmän takaisin perusteisiin, muokkaa niitä paremmiksi ja heittää mukaan pari uutta ideaa. Toisaalta tuskimpa Team 17:llä edes on tarvetta muuttaa sarjaa radikaalisti. Tulevasta pelistä löytyy runsaasti Worms-sarjasta tuttua hullua fiilistä ja peruskaavaan tehdyt lisäykset vaikuttavat hauskoilta. On mielenkiintoista nähdä, kuinka hyvin käsin piirretyt taustat istuvat proseduraalisesti luotuihin tasoihin, mutta ainakin yhden kentän perusteella homma näyttää toimivan.
Worms WMD:n julkaisun ajankohdasta ei ole vielä tietoa, mutta se nähdään ensin Xbox Onella ja PC:llä.