Elden Ring, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, Marvel's Spider-Man 2, Hogwarts Legacy, Black Myth: Wukong ja Warhammer 40,000: Space Marine II ovat kaikki hyvin menestyneitä viime aikojen yksinpelejä, tai ainakin niissä kaikissa on vahva yksin pelaamisen tunnelma. Vastaavasti viime vuosina niin sanotut live service -nimikkeet ovat menestyneet huonommin, kuten Redfall ja Concord.
Midia Reasearch on esitellyt tulokset kyselytutkimukselle siitä, että peräti 53% pelaavasta kansasta suosii yksinpelejä. Mukana valittavana oli myös useamman pelaajan saman sohvan karkelot (eli siis "local co-op"). Joka viides oli maininnut suosivansa myös saman sohvan menomeininkiä.
Edelleen raportin mukaan live service -pelit vaativat niin suuren ajallisen panostuksen ja pelaajan täydellisen huomion. Siksi uuden nimikkeen läpilyönti on vaikeaa, joskaan ei mahdotonta. Ja mitä enemmän markkinoilla on live service -pelejä, sitä vähemmän on tilaa uusille.
"AAA developers on console and PC are continuing to chase the live-service jackpot, but single player remains the favorite way to play for most (53%) gamers."
Raportin mukaan yksinpelien kehityskustannukset ovat kasvaneet merkittävästi, mutta että live service voi edelleen olla suurempi riski. Kehityskustannukset ovat vieläkin suuremmat, ja niitä kuluja on jatkossakin vielä julkaisun jälkeen.
Midia Reasearch suosittaakin paluuta yksinpelaamiseen, ainakin nykyiseen verrattuna.
"For many AAA publishers making new games, it might be time to course-correct from the red live-service ocean to the bluer single-player one - or at least shift some more resources to solo experiences."