Coca-Cola käyttää jälleen generatiivista tekoälyä joulumainoksensa luomiseen
Vuoden 2025 mainoksen luomisessa käytettiin vielä vähemmän ihmisiä, mistä Coca-Cola näyttää olevan ylpeä.
Aikakaudella, jolloin keskustellaan päivittäin siitä, onko generatiivinen tekoäly hyvä vai huono asia maailmalle, suuret yritykset kieltäytyvät palkkaamasta oikeita taiteilijoita, koska tietokone voi rummuttaa jotain "yhtä hyvää", mikä ymmärrettävästi herättää ristiriitoja. Coca-Cola näki tämän vaikutuksen vuonna 2024, ja tänä vuonna se on jälleen panostanut genAI:hen.
Mainoksessa, jossa ei näy ihmishahmoja ennen kuin vasta aivan lopussa ilmestyvä joulupukki, Coca-Cola tekee selväksi kantansa tekoälyyn ja siihen, miten se aikoo viedä inhimillisen lähestymistavan markkinoinnistaan, joka aikoinaan ylpeili inhimillisyydellään. "Viime vuonna ihmiset kritisoivat käsityötaitoa. Mutta tänä vuonna ammattitaito on kymmenen kertaa parempi", Pratik Thakar, Coca-Colan globaali varapuheenjohtaja ja generatiivisen tekoälyn johtaja, kertoi The Hollywood Reporterille. "On ihmisiä, jotka arvostelevat - emme voi pitää kaikkia sataprosenttisesti tyytyväisinä. Mutta jos suurin osa kuluttajista näkee sen positiivisesti, kannattaa jatkaa eteenpäin."
"Internetin vihaajat ovat äänekkäimpiä", sanoi Jason Zada, mainoksen tehneen LA:ssa sijaitsevan Secret Level -studion perustaja. "Monet viime vuonna valittaneista olivat luovan alan ihmisiä, jotka pelkäsivät - pelkäsivät työpaikkojensa puolesta ja sen vuoksi, mitä se aiheutti". Mutta mielestäni mainos testattiin todella hyvin, ja keskivertoihmiset pitivät siitä todella paljon."
"Kyllä, jotkut alan toimijat eivät olleet tyytyväisiä siihen, että käytimme 100-prosenttisesti generatiivista tekoälyä, mutta se on osa sitä, kun tekee jotain uraauurtavaa", Thakar lisäsi. "Henki on päässyt ulos pullosta, etkä saa sitä enää takaisin."
Mainos on julkaistu alla DiscussingFilmin kautta nähtäväksi. Kerro meille, ajatteletko vielä tämän jälkeen ostavasi maailmalle kokiksen.
