
Aalto-yliopiston uusi tutkimus paljastaa, että peräti 80 % yrityksistä ei onnistu hyödyntämään tekoälyn hyötyjä, eikä syy ole teknologiassa. Tutkijoiden mukaan todellinen ongelma on työntekijöiden emotionaalisissa ja käyttäytymisreaktioissa uusia tekoälytyökaluja kohtaan. Yritykset voivat investoida voimakkaasti tekoälyyn, mutta jos johtajat eivät käsittele käyttöönoton emotionaalista puolta, he voivat epäonnistua. Tutkimus osoittaa, että työntekijät eivät usein luota tekoälyyn siksi, että se ei toimi hyvin, vaan koska he tuntevat olonsa epämukavaksi. Konsulttiyrityksen tapaustutkimuksessa työntekijät vastustivat yhä enemmän tekoälytyökaluja, jotka seurasivat heidän päivittäistä toimintaansa ja manipuloivat tietoja vaikuttaakseen pätevämmiltä. Tutkimus viittaa siihen, että luottamus - sekä emotionaalinen että kognitiivinen - on ratkaisevan tärkeää tekoälyn menestykselle, ja johtajien on otettava huomioon työntekijöiden tunteet ja huolenaiheet. Joten voisiko tunteiden käsitteleminen olla avain tekoälyn täyden potentiaalin vapauttamiseen yrityksessä?
Luottaisitko siihen, että tekoäly seuraa päivittäistä työtäsi?