Gamereactor pääsi hiljattain jututtamaan Armsin tuottajaa Kosuke Yabukia, joka vastasi kysymyksiin e-urheilun tilanteesta Nintendon alustalla. Lue alta, mitä Yabukilla oli sanottavaa Nintendon suhtautumisesta ilmiöön ja miten hän itse kokee isot turnaukset.
Uskotko, että liikeohjaus erottuu e-urheilumaailmassa?
Kyllä, ehdottomasti. Liikeohjaus on itse asiassa yksi uniikeista ominaisuuksista Armsissa. Se erottaa Armsin muista e-urheilupeleistä ja antaa sille oman vivahteensa. Pelaajille, joilla on vaikeuksia käyttää liikeohjausta, on silti mahdollisuus käyttää perinteistä ohjainta. Mutta haluaisin todella nähdä enemmän turnauksia, joissa ihmiset käyttäisivät kehoaan eikä ohjaintaan.
Voiko Nintendon tukeen e-urheilussa luottaa?
Nintendo on aina tehnyt asiat omalla tavallaan. Siksi emme halua tehdä e-sportsia niin kuin muut tekevät: isojen turnausten kautta. Emme aio tarjota isoja rahapalkintoja, jotka menisivät vain ammattipelaajille. Sitä vastoin haluamme järjestää online- tai offline-turnauksia, joihin kaikki ihmiset eri elämänosa-alueilta voivat ottaa osaa.
Ette siis pidä nykyisestä e-urheilujärjestelmästä?
Kyse ei ole siitä, että pitääkö siitä vai ei. Emme vain halua järjestää sellaista. Esimerkiksi ESL on jo ottanut mukaan Splatoon-turnauksia, joten miksi sellaisia ei järjestettäisi Armsillekin. Joka tapauksessa: Nintendo ei järjestä turnauksia, jotka ovat vain ammattilaisille.
Nautitko e-urheilusta henkilökohtaisella tasolla?
Näkemäni turnaukset kuten EVO ja ESL ovat mielenkiintoisia. Minusta on todella hienoa, että pelaajat tulevat yhteen, ja vieläpä tuollaiseen tapahtumaan. En kuitenkaan näe, että Nintendon roolina on olla järjestämässä isoja turnauksia, joiden lopuksi ammattilaiset pokkaavat ison palkinnon.