Xiaomi Electric Scooter 5 Max - vakaa ja hyvin vääntävä skuutti
Xiaomin uutuus on hintaluokassaan erinomaisen hyvä sähköpotkulauta.
Kiinalainen Xiaomi on Philipsin ja Sonyn kaltainen kulutuselektroniikan monialajätti. Xiaomin repertuaarista löytyy kaikkea partakoneista reitittimiin sekä näytöistä kaiuttimiin ja sähköpotkulautoihin eli skuutteihin. Kun mukaan lasketaan vielä tytäryhtiöt, on kirjaimellisesti vaikeampaa listata tuotteita, joita yritys ei tavalla tai toisella valmista. Xiaomi tarjosi Gamereactorille testiin Electric Scooter 5 Maxin, joka nimensä mukaisesti on Xiaomin viidettä sähköpotkulautasukupolvea.
Olen harrastanut sähköpotkulautailua aktiivisesti vuodesta 2018 ja omistanut puolen tusinaa skuuttia. Oma kasvutarinani muistuttaa perinteistä ryysyistä rikkauksiin tarinaa, mitä nyt nälän ja painon kasvaessa on järeimmille laudoille ollut käyttöä ajan pyörän rouskuttaessa armottomasti eteenpäin. ES5 Maxin kantavuus on 120kg, joten vielä on joulukinkulle tai kahdelle tilaa. 400W nimellistehollaan ja 1000W huipputeholla, ES5 Maxin moottorissa voi olettaa riittävän paukkuja liikuttamaan isompaakin körilästä. Palataan kuitenkin ensin alkuun.
Xiaomin laudan purkaminen laatikostaan ja sen kokoaminen on helppoa. Lauta ulos laatikosta, ohjaustanko yläasentoon ja muutama ruuvi kiinni. Aikaa operaatioon menee pari minuuttia. Ajamaan ei kuitenkaan heti pääse, sillä skuutti vaatii Xiaomi Home-ohjelmiston asentelun puhelimeen ennen matkan aloittamista.
Sovellus on kömpelö ja tuo ensimmäiseksi mieleen vuosituhannen vaihteen käytettävyyden suhteen. Softan idea lienee siinä, että riippumatta siitä onko kotona, mökillä vai yksityissaarellaan niin Xiaomin ja todennäköisesti myös sen tytäryhtiöiden puhelimet, valaisimet, ruohonleikkurit, riisinkeittimet ja kuuraketit saa kaikki liitettyä samaan sovellukseen, jonka avulla voi yhdistellä eri laitteita älykotiautomaatioksi. Niille, jotka vain haluavat ajaa laudalla, ohjelma tuntuu tarpeettomalta lisäohjelmalta eli bloatwarelta.
Toisaalta äpin takana on vinopino skuuttiin liittyvää dataa ja ominaisuuksia. Akun varausprosentti, matkamittari, kokonaisajot kalenterilla, regeneraation eli moottorijarrutuksen voimakkuuden säädöt ja luistonesto. Merkityksellisimmät ominaisuuksista lienevät laudan lukitseminen ja laudan alavalaistuksen kytkeminen käyttöön. Sovelluksen kautta lukitseminen ei toki estä fyysistä anastamista, mutta ainakaan varas ei pääse ajamaan laudan päällä livohkaan rikospaikalta.
Yhteys puhelimen ja laudan välillä muodostuu sovelluksen kautta bluetoothilla ilman ongelmia, kunhan skuutti on saatu lisättyä äpissä oikeaan huoneeseen. Ensitöikseen se päivittää laudan firmwaren eli laiteohjelmiston. Ikävästi päivityksestä jää täysin epäselväksi mitä se käytännössä tekee. Onnistuneen päivityksen ja sitä seuranneen käyttöönottoaktivoinnin jälkeen lauta on ajokuntoinen eikä sovellukseen tarvitse enää koskea, jos siltä tuntuu.
Ajaminen on varsin pehmeää ja vakaata 60mm leveillä 10" sisäkumittomilla ilmarenkailla ja hydraulisella jousituksella. Lauta kiihtyy verkkaisesti 20km/h saakka, jonka jälkeen testiyksilön rajoitin iskee vastaan. Normaalisti Suomessa myytävissä malleissa rajoitin kytkeytyy päälle 25km/h kohdalla. Positiivisesti lauta jaksaa pitää vauhtinsa myös loivissa ylämäissä ja tuntuu kokonaisuudessaan siltä, että vääntöä riittää. Reilun sadan kilon kuormalla lauta jaksoi reilumpiakin ylä- ja alamäkiä hiekkateillä noin 30km matkan ennen kuin akku alkoi ilmoittelemaan, että on aika suunnata kotiin.
Laturi on perinteinen, mutta lataus tapahtuu ylempää ohjaustangon rungosta eikä enää rungon alapuolelta kuten aikaisemmassa Xiaomi Essentials M365 -laudassa. Laudan saa näin lataukseen ilman kurkottelua alapinnan alle eikä vesi tai lika pääse yhtä helposti latausliittimeen. Hyvää tuotekehitystä.
Vasemmalla puolella ohjaustankoa on mekaanisen rumpujarrun vipu, joka onkin kovilla alamäessä isompaa körilästä hidastaessa. Lauta olisi hyötynyt tuplajarruista, mutta hintalappu ei. Vasemmalla puolella on myös vilkkujen kytkin äänimerkillä, mikä muistuttaa vilkun jäämisestä päälle. Oikealta puolella on vähemmän yllättävästi kaasukahva.
Runko kestää roiskeet (IPX5-suojaus) ja akku suihkuavaa vettä (IPX6). Kevyt kastuminen tai sade ei siis haittaa, mutta suihkuavaa vettä kannattaa silti välttää runkoa pestessä. Speksit ovat silti paremmat kuin monella muulla valmistajalla, jotka eivät lähde tarjoamaan välttämättä kosteudensuojaa ollenkaan välttääkseen mahdollisia takuu- tai virhevastuutöitä.
Ohjauslaudan keskellä oleva pieni näyttö on ollut Xiaomilla muuttumaton jo vuosikausia. Nopeuden siitä näkee selkeästi sekä akun varauksen noin 10% välein, mutta siihen tarjotut tiedot skuutin ruudulta jäävätkin. Kulkunopeusvaihtoehtoja on kolme: kävely-, normaali- tai huippunopeus. Yksinkertaisen näytön ainoasta painikkeesta lauta myös sammuu/käynnistyy pitkällä painalluksella ja ajovalot eteen saa kytkettyä päälle tai pois tuplapainalluksella. Jarruvalot ovat käytössä aina ja turkoosien ambienssivalojen säätö onnistuu vain sovelluksen kautta.
Reilun 600 euron hintaan ES5 Max ei kuulu markkinoiden halvimpien lautojen joukkoon. Toisaalta hydraulijousitettuna ja hyvin merkkivaloin varustettuna lautana, joka ei säikähdä vesisadetta ja jossa vääntöä sekä akkukestoa riittää isommankin sankarin liikuttamiseen - se edustaa kärkeä hintaluokassaan. Vaikka jarruja toivoisi olevan kaksin kappalein ja Xiaomi Home-sovelluksen päivittyvän modernimpaan kuosiin, on lautaa helppo suositella niin vasta-alkajalle kuin hieman kokeneemmalle skuuttaajalle niin asvaltille kuin hiekkateille. Gamereactor suosittelee!

