Suomi
Gamereactor
laitearviot

Asus VG278H - suuren kuvan 3D-monitori

3D-pelaaminen etsii yhä itseään, ja PC-rintamalla kilpailevien toteutusten epävarma yhteensopivuus voi aiheuttaa hämmennystä. Nyt testissä oleva Asusin 3D-monitori on siitä näpsä paketti, että se tarjoaa näytönohjainta lukuun ottamatta kaiken 3D:hen tarvittavan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

VG278H edustaa Asusin pelinäyttöjen sarjaa tavanomaista suuremmassa 27 tuuman kokoluokassa. Sen perusominaisuuksiin lukeutuvat nopea 120 hertsin virkistystaajuus, 1080p:n resoluutio ja sisäänrakennettu 3D-lähetin, jota voi käyttää mukana toimitettavien lasien kanssa. Näyttö on siis kaikin puolin 3D-valmis ja käyttöönotto ei ole juuri kaapelin kytkemistä kummempaa. Pelinäytöksi myös ergonomia on kohdallaan. Jalusta kääntyy ja näytön korkeuden ja kallistuksen voi säätää vaivattomasti mieluisaksi. Lisäksi yläreunaan sijoitettu 3D-lähetin pysyy käännettävyytensä ansiosta optimaalisessa kulmassa laseihin nähden eikä signaali pätki pelatessa. Vaan miten on kuvan laita?

HQ
Asus VG278H
Näyttö ja mukana tulevat 3D Vision 2 -lasit. Langaton infrapunalähetin on sijoitettu ylös näytön kehykseen.

Kuten useimmat pelinäytöt, VG278H perustuu TN-paneeliin, joka tässä tapauksessa valaistaan LED-taustavaloin. TN-paneeli ei ole kovimmassa huudossa kuvanlaatunsa osalta, koska sen väriskaala ei yllä ammattinäyttöjen tasolle ja väreissä esiintyy kalpenemista etenkin pystysuunnassa. Toisin sanoen siis tasainen väri näytöllä saattaa muistuttaa liukuväriä, vaikka ruutua katsoisi suoraan edestä. Suuri näyttökoko ei varsinaisesti auta asiaa. Käytännössä katselukulmat ovat kuitenkin riittävät, ja sen minkä se värien toistossa häviää, sen se voittaa viiveettömyydessä. Input lagia ei ollut havaittavissa ja liike vaikutti tuntuvasti 60 hertsin työnäyttöä (Dell U2312HM) sulavammalta.

Nopeudella on suuri merkitys pelikäytössä. Toisaalta se mahdollistaa nopean reagoinnin räiskintäpelien villisti muuttuviin tilanteisiin, kun ruudunpäivitys voi 2D-käytössä puhkaista perinteisen 60 kuvan kattorajan. Esimerkiksi Crysis 2 on 120 kuvan ruudunpäivityksellä silkkaa glooriaa. Toisaalta taas nopeaa päivitystahtia voidaan käyttää 3D-efektin tuottamiseen, kun joka toinen kuva suunnataan eri silmälle.

Monitori on rakennettu yhteensopivaksi Nvidian 3D Vision -teknologian kanssa. Mukana tulevat 3D-lasit ovat uudempaa 3D Vision 2 -mallia, joka sisältää suuremmat linssit ja toimii langattomasti. Lasit eivät kuitenkaan ole passiiviset niin kuin elokuvateattereissa, vaan sulkimet räpsyvät pelikuvan kanssa synkronissa. Näin ollen lasit vaativat aika ajoin myös latausta. Käyttöaika on kuitenkin kymmeniä tunteja, joten pelit tuskin keskeytyvät akun vuoksi.

Tämä on mainos:
Asus VG278H
Lasit ovat suhteellisen pidettävät erikokoisine nenäpehmusteineen, mutta kuulokkeiden kanssa käyttömukavuus romahtaa.

3D-kokemus vaihtelee suuresti sisällön mukaan, mutta kyse on enemmän sisällön kuin itse näytön ongelma. Parhaimmillaan VG278H tuottaa näyttäviä 3D-maisemia, joissa ei esiinny huomattavaa crosstalkia tai muita häiriöitä. Kuva ja lasit pysyvät myös hyvin tahdissa mukana, kunhan katseen pitää suunnilleen näyttöä kohti.

Ehkä yllättäen paras 3D-pelikokemus löytyi suomalaisen Frozenbyten kehittämästä Trine 2:sta. Sivusta kuvatussa tasohyppelyseikkailussa on hyvin vähän mitään, mikä tuntuisi 3D:nä luotaan työntävältä. Pikemminkin 3D vain korostaa pelin kauneutta avaamalla ikkunan värikkääseen fantasiamaailmaan. Crysis 2 on myös hyvä esimerkki teknologian toimivuudesta, mutta päinvastaisiakin kokemuksia tuli vastaan. Esimerkiksi Max Payne 3 tuntuu päällekäyvine kameratehosteineen ja vimmaisesti vaappuvine kuvakulmineen raskaalta katsoa. Hitman: Absolution, The Elder Scrolls V: Skyrim ja F1 2012 puolestaan kärsivät kiusallisista 3D-bugeista, kun tietyt esineet tai efektit eivät asetu oikealle syvyydelle. Tästä voi helposti huomata, että optimoitujen 3D Vision -pelien osuus jää murto-osaan Nvidian rummuttamasta yli 500 pelin kokonaiskatalogista.

Nvidian uutuuskikkana VG278H tukee Lightboost-teknologiaa, joka lupaa parantaa 3D-kokemusta lievittämällä lasien pimentävää vaikutusta. Näyttö onkin erittäin kirkas eikä hämäryys ole ongelma. Itse asiassa suurempi ongelma voi olla se, miten näyttöä käyttää työpöydällä iltahämärissä, kun voimakas taustavalo tahtoo polttaa silmät puhki. Kirkkautta saakin ruuvata ihan reilusti alaspäin, jopa vaivaiseen 10 prosenttiin miellyttävän työpöytäkokemuksen saamiseksi. Näytöstä löytyy myös väri- ja tarkkuussäätöjä, joita on hieman oletusasetuksista ruuvattava.

Tämä on mainos:
Asus VG278HAsus VG278H
Vasemmalla säätövalikko, oikealla näytön liitännät. Molemmissa olisi hieman parannettavaa.

Harmillisesti useista esiasetetuista tiloista lähinnä Standard osoittautui riittävän tasapainoiseksi monipuoliseen datailuun. Muut asetukset kuten Scenery ja Theater rukkasivat kirkkautta ja värejä liikaa ja liukuväreissä alkoi olla havaittavissa ikävää porrastumista. Toisaalta Standard jää ehkä hieman kulahtaneen näköiseksi kalibroinnista huolimatta eikä kaikkiin säätöihin ole pääsyä kaikilla asetuksilla. Täysin tyydyttävää asetusta on vaikea löytää. Ongelma koskee kuitenkin enemmän kuvankäsittelyä kuin pelaamista.

Työpöytäkäyttöä ajatellen myös näytön resoluutio asettaa omat rajoitteensa. Full HD -tason 1080p voi kuulostaa korkealta tarkkuudelta, mutta 27 tuuman kokoon venytettynä pistetiheys jää itse asiassa aika vaatimattomaksi. Asian huomaa, koska monitoria katsotaan lähempää kuin TV:tä. Verrattuna 23 tuuman 1080p-näyttöön ruudulle ei mahdu sen enempää tietoa, vaan tekstit ja kuvakkeet vain venyvät kooltaan suuremmiksi. Toisaalta 1080p:n tarkkuus on juuri sopiva 3D-peleihin, koska se ei vaadi vielä aivan älytöntä tehomyllyä taakseen.

3D-lähettimen ja -lasien lisäksi Asus VG278H ei tarjoa merkittäviä ekstroja. Näytön takaa löytyvät liittimet sekä VGA:lle, DVI:lle että HDMI:lle, mikä varmistaa yhteensopivuuden useimpien nykylaitteiden kanssa PC:stä Blu-ray-soittimeen. Myös 3,5 mm:n äänitulo ja kuulokeliitäntä ovat samassa rivistössä, mutta esimerkiksi USB-portteja ei näytössä ole. Kuulokeliittimen hankala sijainti saa miinuspisteitä.

Asus VG278H
27-tuumainen Asus näyttää valtavalta 23-tuumaisen Dellin rinnalla. Molemmissa on kuitenkin sama resoluutio, joten tavaraa mahtuu ruudulle saman verran.

Lopulta Asuksen 3D-monitori jättää hieman ristiriitaiset tunnelmat. Suuri koko ja nopea paneeli ovat järkeviä valintoja pelaamiseen - 3D:nä tai ilman -, mutta hintaansa suhteutettuna näytön käyttökohteet voisivat olla laajemmat. Halvemmalla saa parempia työpöytänäyttöjä, jotka käyvät myös pelaamiseen, vaikkakin "vain" 60 kuvan vauhdilla. Toisaalta 3D-ratkaisun helppous ja takuuvarma toimivuus (Nvidian näytönohjaimilla) on plussaa, mutta samaan hengenvetoon on lisättävä, että hyvästä 3D-pelien ekosysteemistään huolimatta Nvidiallakin on vielä paljon tekemistä varmistaakseen kaikkien merkkipelien moitteettoman toiminnan 3D:nä. Pelien puutteista ei voi monitoria syyttää, mutta valitettavasti 3D:n keskenkasvuisuus rajoittaa näytön käyttökelpoisuutta siinä tarkoituksessa, mihin se on ensisijaisesti suunniteltu.

07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Helppo 3D-ratkaisu PC:lle, korkeus- ja kallistussäädöt, pätevä 3D-efekti, kirkas ja viiveetön kuva, messevä koko...
-
...joka ei hyödytä työpöydällä, 3D-lasit epämukavat kuulokkeiden kanssa, pelituen puutteet, kallis
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä