Brave-elokuvan ohjaaja kertoo, miten paljon työtä prinsessa Meridan villin harjan eteen on tehty
Mark Andrews: "Tekninen tiimimme ja TD:t, työskentelimme uskomattoman fiksujen ihmisten kanssa. Tämä oli valtava tekninen haaste..."
Vieraillessamme San Diego Comic-Con Málagassa espanjalaistoimittajamme David Caballero tapasi useita mielenkiintoisia ihmisiä sekä peli- että elokuva-alalta. Juuri jälkimmäisestä kategoriasta löytyy Oscar-palkittu animaatioasiantuntija Mark Andrews, joka oli mukana käsikirjoittamassa ja ohjaamassa muun muassa Braveä.
Vanha Pixar klassikko vuodelta 2012 sai paljon huomiota prinsessa Meridan tulenpunaisen tukan vuoksi, joka tuntui elävän omaa elämäänsä. Keskustelussamme Andrewsin kanssa keskustelu kääntyi juuri tähän aiheeseen, ja hän sanoi :
"Kaikki alkaa hahmon suunnittelusta ja siitä, mitä tarinaa hahmolla kerromme. Tuo iso, punainen, elinvoimainen tukka, joka räjähtää, on hänen sielunsa, on hänen henkensä.
"Hänen äitinsä tai silloinen yhteiskunta halusi hillitä sitä ja laittaa sen päähineen alle tai sitoa sen kiinni jollain tavalla. Tarvitsimme siis tuon ison, runsaan tukan. Mutta nyt olemme animaatiossa ja meidän on siirrettävä sitä. Mitä se vaatii? Onko se suora tukka? Ei, vaan tämä iso, kihara tukka."
Tämä vaati ilmeisesti paljon teknistä osaamista, sillä hiuksia on vaikea animoida, varsinkin näin tuuheaa... sanotaan sitä vaikka kampaukseksi. Andrews selitti haasteet :
"Tekninen tiimimme ja TD:t, työskentelimme uskomattoman fiksujen ihmisten kanssa. Tämä oli valtava tekninen haaste, koska olimme tehneet hiuksia ennenkin, mutta emme olleet tehneet mitään näin suurta. Mitä se vaatii?
"Kyseessä oli miljoonia ja taas miljoonia ja taas miljoonia hiussuortuvia, joista meidän piti kertoa simulointiohjelmalle, miten ne käyttäytyvät. Tutkimme hiuksia, katsoimme hiuksia ja hankimme peruukkeja. Mitä tapahtuu, kun ne ovat märkiä, mitä tapahtuu, kun ne ovat kuivia, kuinka kimmoisia ne ovat? Kirjoitamme omat ohjelmamme ja virittelemme teknisiä säätimiä saadaksemme sen niin, että se näyttää luonnolliselta."
Ja se oli ilmeisesti asetettu tavoite. Hiukset saattoivat olla tuuheat ja epäsäännölliset, mutta ajatuksena oli silti, että niiden pitäisi tuntua aidoilta:
"Huoleni oli vain olla luonnollisuus, näyttää luonnolliselta. Painovoiman pitää vaikuttaa siihen niin, miltä se tulee näyttämään. Jos hiukset putoavat kasvoihin, ne putoavat kasvoihin, koska niin tapahtuu. Halusimme sen tuntuvan orgaaniselta ja näyttävän elävältä itsessään.
"Jokainen Meridan hiuskohta oli riemuvoitto saada valkokankaalle."
Katso koko haastattelu alta. Miten sinä reagoit prinsessa Meridan villiin hiusmetsään, kun näit sen ensimmäistä kertaa Bravessä?
