Kolme vuotta sitten Niko Partnersin vanhempi analyytikko Daniel Ahmad pohdiskeli digitaalisen jakelun merkitystä pelikonsoleilla. Tuolloin hän tähdensi, että Xboxilla digitaalisten myyntien osuus on merkittävästi isompi kuin muilla alustoilla. Samoihin aikoihin Games Industryn mukaan Playstationille myytiin enemmän fyysisiä kuin digitaalisia pelejä.
Sittemmin digitaalisten pelien osuus on jatkanut kovasti kasvuaan, ja Bluesky-palvelussa Circanan (NPD:n) vastaava ohjaaja ja pelialan analyytikko Mat Piscatella on paljastanut digitaalisten pelimyyntien tilan Yhdysvalloissa vuonna 2024.
Tammikuusta elokuuhun ulottuvalla ajanjaksolla Switchin myynneistä 53% oli digitaalisia, kun viime vuoden vastaavan ajan lukema oli 52%. Playstation 5:n lukemat olivat 78% ja viime vuonna 75%. Xbox Series X:llä (ja S:llä) peräti 91% myynneistä oli digitaalista, ja viime vuonnakin 90%.
Digitaalisten pelimyyntien osuus jatkanee kasvuaan vastakin.