
Mercedes-kuljettaja George Russell pääsi säilyttämään toisen sijansa Bahrainin Grand Prix -kisassa sunnuntaina (15 sekuntia Oscar Piastrin takana) sen jälkeen, kun FIA:n stewardit päättelivät, että mitään vikaa ei annettu, kun hän avasi DRS:n DRS-alueen ulkopuolella. Rusell selitti, että heillä oli "kaikenlaisia epäonnistumisia", ja ilmeisesti kun hän napsautti valintanappia, DRS avautui.
"Suljin sen heti uudelleen, peräännyin, mitään ei voitettu, ja menetin enemmän kuin sain, se oli auki vain sekunnin murto-osan", sanoi Russell, joka vakuutti järjestyksenvalvojat, jotka huomasivat DRS:n aukeamisen, kun sen ei pitänyt tehdä, ja olisivat voineet antaa hänelle rangaistuksen, joka olisi saanut hänet vaihtamaan paikkaa Lando Norrisin kanssa. kolmas.
Auton tarkastuksen jälkeen he havaitsivat, että ongelmat johtuivat brake-by-wire-ongelmasta ja muista elektronisista ongelmista. FIA kertoi lausunnossaan, että DRS aktivoitiin 37 metrin matkalle noin 700 metrin suoralla, ja telemetria vahvisti, että hän sai 0,02 sekuntia, mutta luovutti myöhemmin 0,28 sekuntia seuraavassa mutkassa kompensoidakseen sen. "Näin ollen, vaikka teknisesti rikkomus tapahtui, järjestyksenvalvojat päättävät, että koska urheilullista etua ei saavutettu, rangaistusta ei määrätä."
Ilmanvastuksen vähentämisjärjestelmä eli DRS esiteltiin vuonna 2011, mutta tänä vuonna sitä käytetään viimeisen kerran. Se on takasiipi, joka voi avautua ja sulkeutua lisätäkseen huippunopeutta ja auttaakseen ohituksissa, mutta se voidaan avata vain, kun takaa-ajava auto on vähintään sekunnin etäisyydellä. Ensi vuodesta alkaen DRS korvataan toisella aerodynamiikkajärjestelmällä.