Suomi
Gamereactor
laitearviot

Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G on hyvä ostos, jos vain rahat riittävät

RTX 4090 on suuri edistysaskel suorituskyvyssä, mutta ei läheskään nelinkertainen, kun verrokkina on RTX 3090 Ti.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Aloitetaan sillä itsestään selvällä asialla. RTX 4090 on isokokoinen näytönohjain. Minun oli tehtävä laitteistooni erikseen tilaa saadakseni sen mahtumaan. Lisäksi painoa on yli 2 kg, joten RTX 3090 jää kirkkaasti kakkoseksi. Kokoa on 15 cm leveyttä, 7,5 cm korkeutta ja 34 cm pituutta.

Näytönohjaimet on tehty kera PCIe 5.0 PSU, ja mukana on adapteri 4x8, mutta paksun kaapeloinnin vuoksi se painautuu laitteistossani vasten lasista kuoren seinämää. En osaa kuvitella tilannetta, jossa adaptereja voisi käyttää SFF-kokoonpanoissa. Samalla käyttäjä saa reilusti haastetta johtojen käsittelyssä. 1000 W PSU on suositeltu, sillä näytönohjain käyttää 447,3 W täydellä kuormalla. Jos sen yhdistää uuden sukupolven CPU:n kanssa, se kiskoo noin 700 W yksin CPU/GPU. Onneksi se ei kuitenkaan ole 800 W niin kuin aiemmin huhuiltiin. Sama versio RTX 3090 Ti tuotti joutona lämpöä 37 astetta, tämä uusi tuottaa 47 astetta.

Gigabyte on tehnyt jotain, mitä heiltä voisi odottaakin: maltillinen ylikellotus, massiivinen jäähdytys ja sisäänrakennettu RGB tuomaan hienovaraista RGB-valaistusta. En laittanut sitä pois päältä, vaikka niin tavallisesti teen. Potkurit ovat kookkaat, metallinen takalevy on paikoillaan samoin kuin lämpöä johtavat putket. Näin saadaan näytönohjain, jonka tuottamat lämmöt eivät kohoa yli 68 asteen. Mukana on mukava neljän vuoden takuu ja Windforce-jäähdytys, joka koostuu kymmenestä lämpöputkesta ja kolmesta 110 mm potkurista kera grafeenisen nanoliukasteen.

Hinnan ohella se ainoa oikea valituksen aiheeni on, että näytönohjaimen tukikehikko tulee käyttöohjeen kera, ja se vaatii käsittelemään emolevyn ruuveja. Lisäksi vehkeen asentamisessa auttaisi jonkinlainen insinöörin tutkinto. Kyseessä on kuitenkin ulkoisesti miellyttävämpi ratkaisu verrattuna RTX 30 -sarjan vastaavaan.

Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G
Tämä on mainos:

Uusi Ada Lovelace -arkkitehtuuri on melkoinen loikka suorituskyvyssä. Mukana on joitakin kiinnostavia teknisiä edistysaskeleita. Odotuksena on 2235 MHz peruskellotus, ja tehostettuna 2535. Testikappale toimi jopa korkeammalla tasolla, eli 2655 MHz enkä edes ylikellottanut sitä mitenkään. Tuunailuvaraa ei kuitenkaan tunnu olevan paljoa.

AD102 GPU -siru on yhdistetty 16384 CUDA -ytimien kanssa. Neljännen sukupolven Tensor-ytimet tekevät tuplasti suoritusta tekoälyn puolella, kun taas kolmannen sukupolven RT-ytimet tekevät tuplasti suoritusta säteenseurannan puolella. Tarkemmin sanottuna mukana on kaksi uutta laitteisto-osaa. Opacity Micromap Engine nopeuttaa säteenseurantaa itseään, ja Displaced Micro-Mesh Engine luo Displaced Micro-Triangleja lennosta luoden ylimääräistä geometriaa. Noin periaatteessa se lisää ylimääräisiä ruutuja, jotka on laskettu tyhjästä, kuten esimerkiksi dynaamisia varjoja. Mukana on niin ikään "shader execution reordering", mikä tarkoittaa aiempaa parempaa niin sanottujen shaderien organisointia. Moinen parantaa suorituskykyä.

4000-sarjan iso juttu on kuitenkin uusi DLSS 3, jota en päässyt täysimittaisesti testaamaan. Se yhdistää monia erilaisia asioita mukaan lukien uusi Optical Flow Accelerator, tekoälyn ruudunluontia, jota ei ollut mukana vanhemmissa näytönohjaimissa. Siksi DLSS 3 toimii ainoastaan RTX 40 -sarjassa. DLSS 3 yhdistää muutamia uusi keinoja ruudunluonnissa vanhan superresoluution ylösskaalamiseen ja yhdistää mukaan Reflex-järjestelmän, joka ainakin 30-sarjassa toimi oikein hyvin. Ajatuksena on saavuttaa 100+ fps ja 4K moderneissa peleissä, mutta luvattu nelinkertainen suorituskyky jää saavuttamatta, sillä se vaatii sekä DLSS ja säteenseurannan samaan aikaan. Jos taas on käytössä joko DLSS 2 tai ei lainkaan DLSS, natiivisti ja nelinkertaisesti rullaaminen on mahdollista, mutta vain aivan erityisissä olosuhteissa. Ajateltaessa vain raakaa konetehoa lisätehoa on silti isosti luokassa 80-130/140%.

HQ
Tämä on mainos:

Yksi kritiikki DLSS 3 on se, että muutoksia on niin paljon, etteivät vanhemmat näytönohjaimet siitä hyödy. Näin ei kuitenkaan aivan ole asioiden laita, sillä kehittäjät voivat liittää Nvidia Reflexin peleihinsä, joka on yhdistetty DLSS 3:n kanssa. Ja näin osittain on käytössä DLSS 3 ja vähintäänkin niin sanottu "input lag" vähenee. Ja se on aina hienoa se.

Ennen benchmark-lukuja raa'at luvut: 128 SM, 128 RT-ytimiä, 512 Tensor-ytimiä, 512 Texture Unitia ja 176 ROPSia. Melkein kaksin verroin Texture Fill Rate, enemmän kuin kaksin kerroin Pixel Fill Rate. Mukana ei siis ole vain enemmän kaikkea, se on myös uudempi ja nopeampi laitteisto kaikin puolin. L2 ei ole enää 6144KB, vaan 73728KB. Vanhassa RTX 3090 Ti oli 28,3 miljardia transistoria, ja tässä uudessa on 76,8 miljardia.

Testijärjestelmän pohjalla oli AIO-jäähdytetty Ryzen 7900X, 32GB DDR5 CL40 -muisti, ja kaikessa oli PCIe 4.0 NVMe ja Asrock X670E Taichi -emolevy. Ensin testin pohjana oli identtinen kokonaisuus kera RTX 3090 Gigabyteltä. Kaikki pelit eivät toimineet testijaksolla beta-ajureilla, joten mukana ei ole pelejä Red Dead Redemption 2 ja Metro Exodus Enhanced. Far Cry 6 oli hieman sama juttu, sillä RTX 4090 suoriutui huonommin kaikilla muilla paitsi 4K:lla, jossa oli havaittavissa 42,6% nousu lukemaan 107 fps.

Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G

Ja sitten ne suorituslukemat - verrattuna RTX 3090 Synthetic

3D Benchmark
Time Spy: 29071
Time Spy Extreme: 16379
Fire Strike: 37445
Fire Strike Extreme: 37445
Fire Strike Ultra: 11430
Port Royale: 24564

Parhaassa tapauksessa 64% parannus verrattuna RTX 3090, 87% parannus säteenseurannassa.

Geekbench 5 - konetesti
Cuda: 430774
OpenCL: 334869
Vulkan: 173974

Parhaassa tapauksessa 69,4% parannus.

Heaven
1080p: 9498
1440p: 6361

Parhaassa tapauksessa 67,2% parannus.

FPS: kaikki maksimiasetuksilla, ei DLSS ellei toisin mainita erikseen

Total War: Warhammer III
1080p: 217.1
1440p: 177.6
4K: 101.4

Parhaassa tapauksessa 70% parannus.

Hitman 3, Dubai, DLSS-suoritus
1080p: 325.2
1440p: 327.81
4K: 300.78

Parhaassa tapauksessa 75% parannus.

Assassin's Creed Valhalla
1080p: 226
1440p: 197
4K: 136

Parhaassa tapauksessa 109%. Ensimmäinen ihan oikea tuplaparannus.

The Division 2
1080p: 284
1440p: 255
4K: 136 147

Parhaassa tapauksessa 77,1% parannus.

Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G

Kannattaako siis ostaa? Mikäli on raha varattuna ja haluaa parasta niin kyllä. Gigabyte on tehnyt hienoa työtä, mutta mukana on vielä joitakin ongelmia. Näytönohjain on kooltaan niin suuri - eikä erillinen adapterijohto asiaa auta - ettei se enää mahdu kaikkiin vehkeisiin. PSU:n on oltava erittäin hyvä, ja 1000 W on erittäin suositeltava. Luvattu 2-4-kertainen suorituskyky on edelleen kaukana. Nyt saatavilla on kuitenkin melkein pelistä riippumatta 4K + 60 fps.

09 Gamereactor Suomi
9 / 10
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä