Gamereactor



  •   Suomi

Kirjaudu sisään
Gamereactor
uutiset

Gordon Bellamy osallistavuudesta peleissä: "Kun voit löytää itsesi... sillä on suuri merkitys"

Madden NFL -sarjan parissa työskentelystä tunnettu veteraanikehittäjä kertoo, miten hän puolusti inklusiivisuutta urheilupeleissä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Aikamme aikana osoitteessa San Diego Comic Con Malaga meillä oli ylellisyys puhua yhden urheiluvideopelien vaikutusvaltaisimman hahmon kanssa. Omalla David Caballerollamme oli tilaisuus isännöidä paneelia Gordon Bellamyn kanssa, joka tunnetaan ehkä parhaiten ajastaan Madden NFL -sarjan parissa osoitteessa EA Sports. Hän kävi pitkän keskustelun ja haastattelun, jonka näet alla lokalisoidun tekstityksen kera.

Keskustelussa siirryttiin videopelien osallisuuteen ja siihen, miten tärkeää on tarjota laaja monimuotoisuus peleissä ja miten pienilläkin muutoksilla ja lisäyksillä voidaan päästä pitkälle.

"Mielestäni nykyään on hyvin yleistä, että kaikki haluavat nähdä itsensä peleissä", aloitti Bellamy. "Jokainen haluaa olla oletuspelaaja, eikö niin? Ja useimmissa peleissä on kustomoitavissa vaatteita, ulkonäköä, kaikkea, joten olipa se sitten sinun näköisesi tai sellainen, jollaiseksi kuvittelet itsesi tässä universumissa, se on hyvin normaalia käytöstä. Joten luulen, että jo silloin tajusin, että useammat ihmiset haluavat nähdä itsensä pelissä."

Vertailukohtana Bellamy antoi sitten loistavan esimerkin siitä, miten yksinkertaisilla osallistavilla muutoksilla voidaan päästä hyvin pitkälle.

"Tosi tarina, samaan aikaan olin myös... Olen vasenkätinen, onko täällä ketään vasenkätistä? Olenko se vain minä? Okei, sinä olet minun kanssani. Eli se alkaa saksista, jos olet vasenkätinen, jossa ei edes kerrota, että sakset eivät ole vasenkätiset, ja istut siinä ja sanot: 'En osaa saksia, wah', eikö?". Ja kun sinulla on vasenkätiset sakset, se on maaginen hetki, ymmärrätkö, koska olet kuin, oi, sakset. No, sama tunne on pelien kanssa, eikö? Kun pystyy löytämään itsensä ja olemaan alusta alkaen kaikki mitä on, sillä on suuri merkitys.

"Silloin meillä ei ollut vain mustia pelaajia, vaan meillä oli myös mahdollisuus luoda pelaaja. Siinä tapauksessa käytimme itse asiassa peliä nimeltä Track and Field. Muutimme sen create-a-playeriksi, jotta voit itse olla mukana pelissä, koska meillä oli pelaajia, kuten voit olla suosikkijoukkueesi tähtipelaaja. Mutta entä jos haluaisit olla sinä itse? Entä jos haluaisit olla veljesi, siskosi, äitisi tai isäsi? Se oli tuohon aikaan hyvin edistyksellistä, koska ihmiset kysyivät: "Mitä tarkoitat?". Se on pelissä. Se on pelissä", eikö? Me sanoimme, että kyllä, ja olisi hienoa, jos mekin voisimme olla mukana pelissä."

Älä missaa haastattelua, jossa kerrotaan muun muassa, mitä FIFA-pelit lainasivat 90-luvun Madden-nimikkeistä. Jos haluat lisätietoa videopelien monimuotoisuudesta ja osallisuudesta, älä missaa keskustelua South of Midnightin pääosanesittäjän Adriyan Raen kanssa, jossa hän selitti, kuinka "näitä tarinoita halutaan, tarvitaan ja tarvitaan".

HQ

Liittyy aiheisiin:

Comic-Con


Ladataan seuraavaa sisältöä