Harvest Moonin luoja Yasuhiro Wada kehittää uutta peliä, joka varmasti vetoaa Harvest Moonin ja Animal Crossingin faneihin. Martin Eiser haastatteli kehittäjää Gamescomissa.
Wada ymmärtää kuinka Hometown Story saattaa muistuttaa Animal Crossingista, mutta hän haluaa korostaa niiden olevan kovin erilaisia. Animal Crossingista kommunikoidaan Wadan mukaan pelin ulkopuolella, kun taas Hometown Storyssä kommunikaatio tapahtuu pelin sisällä.
Ensimmäinen Harvest Moon julkaistiin jo vuonna 1996, ja Wada työskenteli sarjan parissa sangen kauan ennen kuin tämä jätti Marvelous Entertainmentin ja päätyi sitten Grasshopper Manufacturen kautta perustamaan oman Toybox-studionsa.
Wada kertoo kuinka Harvest Moon alkoi kolmesta peruskonseptista, mutta se on sittemmin kasvanut suuremmaksi ja monimutkaisemmaksi, jolloin tämä alkuperäinen kolmikko on jäänyt hieman taka-alalle. Siksi hän halusikin aloittaa puhtaalta pöydältä ja tehdä yksinkertaisen ja kompaktin pelin, joka keskittyy yhteen konseptiin. Tämä konsepti oli Harvest Moonin tärkein tukipilari, eli ihmissuhteet.