
Hiilikuitu on yksi suosituimmista materiaaleista nykyaikaisessa moottoriurheilussa ja autonvalmistuksessa, koska materiaali on sekä kevyttä että vahvaa, mikä on ihanteellinen valmistajille, jotka haluavat parantaa suorituskykyä turvallisuudesta tinkimättä. Hiilikuitu on kuitenkin kallista ja vaativaa valmistaa, ja BMW näkee sen selvästi paikkana, jossa sitä voidaan parantaa, niin paljon, että se on tutkinut luonnonkuitukomposiittiteknologiaa jo jonkin aikaa.
Tämä on sujunut BMW:lle varsin hyvin, ja nyt se pyrkii sitoutumaan uuteen materiaaliin entisestään. Tämä vahvistetaan lehdistötiedotteessa, jossa BMW selittää, että se alkaa jatkossa käyttää luonnonkuitua useammissa moottoriurheilupyrkimyksissään ja myös autojensa kattorakenteissa.
Materiaalin on valmistanut sveitsiläinen teknologiayritys BComp, ja toinen syy siihen, miksi BMW näyttää pitävän siitä niin paljon, on se, että se pienentää C02e-jalanjälkeään noin 40 % hiilikuidun käyttöön verrattuna.
Vaikka tulevaisuus näyttää keskittyvän hyvin luonnonkuituihin, BMW huomauttaa myös, että "äärimmäinen suorituskykytesti" on tulossa, sillä materiaalia käytetään BMW M4 GT4:ssä 24 tunnin kilpailun aikana Nürburgringin ympärillä.