International Game Developers Association perää pelinkehittäjiä ja peliyhtiöitä selventämään yhteisiä sosiaalisen median sääntöjään. Kirjoitus tulee vastauksena Guild Wars 2:ta ylläpitävän ArenaNetin ympärillä pyörineeseen kohuun, jonka lopputuloksena kaksi käsikirjoittajaa sai potkut some-kirjoittelunsa johdosta.
"Tapaus osoittaa selvästi sosiaalisen median vaarat pelinkehittäjille, erityisesti kun läpinäkyviä ja ymmärrettäviä ohjeita henkilöstölle ei ole olemassa", järjestön johtaja Jen McLean kirjoittaa.
Kirjoituksessa peliyhtiöitä vaaditaan suunnitelmallisesti tukemaan henkilöstöään positiivisemman some-kanssakäymisen mahdollistamiseksi. "Pelinkehittäjät joutuvat usein kohdennetun häirinnän kohteeksi, varsinkin jos he kuuluvat vähemmistöryhmään", McLean muistuttaa.
IGDA on koonnut listan kysymyksiä, joihin työntekijöiden ja yhtiöiden pitää pystyä vastaamaan, ennen kuin he osallistuvat some-keskusteluihin. Kysymyksiin kuuluu muun muassa, mitä sääntöjä henkilökohtaisten some-tilien käytölle on, millaisia turvaverkkoja yhtiö tarjoaa, miten somen käyttöä valvotaan ja miten virheitä oikaistaan.
Koko kirjoitus on luettavissa IGDA:n sivuilla.