Indie-jätti Thatgamecompanyn perustaja Jenova Chen puhui Games for Change -tapahtumassa näkemyksistään "sosiaalisista peleistä" ja siitä, miten vinoutunut näkemys peliteollisuudella on tästä aiheesta.
Chenin mukaan pelejä kuten Farmvilleä tai World of Warcraftia ei pitäisi missään nimessä kutsua sosiaalisiksi, koska sosiaalinen kokemus syntyy tunteellisesta vuorovaikutuksesta.
"Olemassa olevissa peleissä keskitytään tappamaan toisia tai tappamaan jotain yhdessä", Chen selitti. "Sosiaalisen tunteen syntymiseksi vaaditaan tunteiden jakamista. Pelaajat ovat sillä hetkellä synkassa. Useimmissa peleissä tunteita ei jaeta. Ne ovat ruuhkaisia, niissä räjähtelee joka puolella."
Thatgamecompany, joka tunnetaan muun muassa eteerisestä Journeystä (kuvassa), kulkee eri polkuja.
"Me hävitimme kaiken taustamelun ja aseet. Meille sosiaalinen tarkoittaa tunteiden vaihtokauppaa, ei numerotiedon vaihtokauppaa."