
Max Verstappen joutui suuriin vaikeuksiin viime sunnuntaina Espanjan GP:ssä Barcelonassa, kun hän otti näennäisesti tarkoituksella kontaktin George Russellia vastaan toiseksi viimeisellä kierroksella. Hän sai kymmenen sekunnin rangaistuksen, jonka seurauksena hän putosi viidenneltä sijalta kymmenenneksi, menetti arvokkaita pisteitä ja nousi yhä kauemmas sarjataulukon kärjestä Oscar Piastrin ja Lando Norrisin johdolla.
Instagram-viestissä Verstappen selitti miksi hän teki sen: "Meillä oli jännittävä strategia ja hyvä kisa Barcelonassa, kunnes turva-auto tuli ulos. Rengasvalintamme lopussa ja muutamat liikkeet turva-auton uudelleenkäynnistyksen jälkeen ruokkivat turhautumistani, mikä johti siirtoon, joka ei ollut oikea eikä sen olisi pitänyt tapahtua."
Ehkä pahinta oli se, että Verstappenille annettu rangaistus oli kolme rangaistuspistettä hänen superlisenssistään. Jokaisella kuljettajalla voi olla enintään 11 rangaistuspistettä: jos he saavat 12 tai enemmän, he saavat automaattisen yhden kilpailun pelikiellon.
Tällä hetkellä Verstappenilla on 11, ja viime viikonloppuna Espanjasta tulleet 3 pistettä lisättiin. Hänen kannaltaan hyvä asia on, että rangaistuspisteet vanhenevat 12 kuukauden kuluttua siitä, kun kuljettajat saivat ne, ja Verstappen menettää kesäkuun lopussa kaksi pistettä Itävallan vuoden 2024 Grand Prix -kisassa Norrisin kanssa tapahtuneen törmäyksen vuoksi.
Hänen on kuitenkin oltava erityisen varovainen parissa seuraavassa kilpailussa: Kanadassa (15. kesäkuuta) ja Itävallassa (29. kesäkuuta). Jos hän syyllistyy johonkin rangaistavaan noissa Grand Prix -kisoissa, hänet kielletään seuraavista, mikä olisi kohtalokasta hänen pyrkimyksissään mestaruuteen. Ehkä Red Bull päättää nostaa Liam Lawsonin tai Isack Hadjarin Racing Bullsista näissä tapauksissa tai tuoda sellaisen akatemiastaan, kuten Ayumu Iwasan tai Arvid Lindbladin.