
The Informationin kertoman mukaan Microsoft harkitsi tosissaan Xbox-liiketoiminnan vähentämistä vuonna 2021. Toimitusjohtaja Satya Nadella joutui valinnan eteen: oli joko tehtävä runsaasti lisäpanostusta Xboxiin, tai sitten selvästi luovutettava. Valinta oli lopulta selvä: ensin ostettiin ZeniMax Media (muun muassa Bethesda) ja sitten Activision Blizzard.
Ostoilla oli tarkoitus vahvistaa Xbox Game Passin asemaa, ja Microsoft haluaakin saada kerätyksi 100 miljoonaa Game Passin tilaajaa vuoteen 2030 mennessä. Tämä vastaisi 40% kasvua joka vuosi seuraavien viiden vuoden ajan. Aika näyttää, miten käy.
Toisaalta Microsoft kerää pätäkkää silläkin, että aiemmin Xboxin yksinoikeutena viihtyneitä pelejä julkaistaan myös Playstation 5:lle ja tulevalle Nintendo Switch 2 -konsolille.