
Nvidian Blackwell-alusta on, ei yllättävää, täynnä jännittäviä uusia tekniikoita ja tapoja tehdä asioita. Tarkastelemme tällä kertaa Nvidia RTX 5090 näytönohjainta, jonka takana olevalla sirulla on erittäin tarttuva nimi, GB202.
Emme aio käydä kaikkea läpi hienohampaisella kammalla, koska se tekisi tästä katsauksesta 10 sivua pitkän. Nvidia on päättänyt keskittyä enemmän tekoälyyn, koska olemme jo niin pieniä kokoja laitteistojen suhteen, että asioiden työntäminen pidemmälle on ongelmallista. Näillä tasoilla Diminishing Return on vakava ongelma. Ihannetapauksessa haluaisin itse asiassa käydä läpi koko jutun, koska se on teknisesti erittäin vaikuttava, mutta kaikille muille kuin ultra-hardcore-tekniikan nörtille se on myös vain hölynpölypuhetta, mutta vaikuttavaa kuitenkin.
Aloitetaan suunnittelusta. Nvidia on säilyttänyt voimakkaasti teollisen ja ominaisuuspohjaisen muotoilunsa, jota rakastan, ja on nyt siirtynyt kaksoispuhallussuunnitteluun. Toisin sanoen piirilevy, jonka siru on keskellä ja symmetrisesti järjestetyt jäähdytysputket kummallakin puolella, jokaisella on oma tuuletin, joka vetää ilmaa kortin läpi. Se vaikuttaa loogisemmalta tavalta tehdä se, ja on hieman vaikea ymmärtää monia välivaiheita tämän ratkaisun ja vanhan mallin välillä.
Se tarkoittaa myös sitä, että kortti on nyt perinteinen 2-paikkainen muotoilu, mikä on auttanut kokoa valtavasti. Valitettavasti se on edelleen yli 30 senttimetriä pitkä, mikä on mielestäni edelleen liikaa. Nvidia on jopa väittänyt, että tämä Founder's Edition mahtuu pieniin SFF-koteloihin, jotka tyypillisesti hallitsevat 33-35 senttimetriä, mutta en kokeilisi sitä itse.
Lisäksi virtaliitin ei ulotu kohtisuoraan kortista, vaan on kulmassa ja työntyy siten huomattavasti vähemmän kuin ennen. Uusi virtalähde on suunniteltu paljon joustavammilla kaapeleilla, jotka eivät ole punottuja tai erittäin jäykkiä, mikä myös auttaa. Sovittimista puheen ollen, suosittelen erillistä johtoa, jos sinulla on sellainen. Tarkkaavainen lukija huomaa, että nyt ei ole kolmea, vaan neljä liitäntää 8-nastaisille virtajohdoille. Hyvä uutinen on, että jos käytät oikeita liittimiä, voit itse asiassa tyytyä kolmeen, mutta menetät jonkin verran suorituskykyä, mutta yleensä vain 10-15%. Huono uutinen on, että tarvitset kaikki neljä saadaksesi täyden vastineen rahalle, minkä seurauksena järjestelmän läpi vedetään 575.8 wattia. Ääk. On hyvä, että nykyaikaisista suorittimista on tullut energiatehokkaampia, koska se on paljon tehoa. GPU toimii hieman luvatun 2407 MHz: n yläpuolella, ja sama koskee RAM-nopeutta, joka on virallisesti 2209 MHz.
Mutta takaisin sisäosiin. Meillä on nyt jopa 32 Gt GDDR7 VRAM -muistia pedossa. Se on hullua. 4 nm: n TSMC-tuotantoalusta, yli 92 miljardia transistoria ja PCIe 5.0 -yhteys tulevat todella esiin. VRAM-kaistanleveys oli 1,79 TB/s. Tämän lisäksi saat 21 769 Shading Units (alias Stream Processors - he tekevät suurimman osan työstä, karkeasti ottaen) - jotka tukevat nyt Neural Shading ja siten generatiivista tekoälyä tälle tasolle. Teoriassa tämä mahdollistaa reaaliaikaisen grafiikan muun muassa kasvoista, joissa on paljon enemmän valoa, varjoja ja heijastuksia kuin ennen, ja grafiikan realismin pitäisi lisääntyä merkittävästi, jos pelinkehittäjät voivat kohdistaa resursseja sen hyödyntämiseen. Muita sisäosia on paljon, mutta useimmille ihmisille tärkein on se, että viimeisimmässä sukupolvessa on 170 Ray-Tracing ydintä ja 680 Tensor ydintä, joista nämä ovat vastuussa kaikesta skaalaukseen ja Deep Learning liittyvästä ytimestä.
Lähdöt sisältävät yhden HDMI 2.1b: n ja kolme DisplayPort 2.1b: tä. On hieman outoa, että HDMI-portti ei ole 2.2, kun käynnistät jotain DisplayPort-standardilla, joka on niin uusi, etten löydä heti mitään muuta, jolla on se, ehkä siksi, että standardi ei ole vielä teknisesti valmis. Siellä on myös tuki 4K / 480 Hz: lle tai 8K / 165 Hz: lle pienellä pakkauksella. Se luultavasti puree minua perseeseen, mutta 4K 240 Hz: llä pitäisi riittää vaativimmillekin pelaajille, vaikka todennäköisesti on esports-pelaajia, jotka haluavat enemmän kaikkea.
Jos meidän olisi korostettava erityisesti yhtä asiaa, lukuun ottamatta sitä, että ne, jotka käyttävät GeForce-näytönohjaimia ammattikäyttöön, haluavat todennäköisesti ostaa sellaisen, koska he ovat päivittäneet prosessointitehon lisäksi myös koodauksen ja dekoodauksen dramaattisesti, se olisi DLSS 4. He ovat siirtyneet täysin uuteen tapaan skaalata ja siirtyneet niin sanottuun Transformer -malliin, mikä tarkoittaa käytännössä paljon vähemmän haamukuvia ja paljon vähemmän artefakteja. Itse asiassa menisin niin pitkälle, että sanoisin, että DLSS 4 on iso askel eteenpäin. Sitten on kiistanalaisempi osa, nimittäin Multi Frame Generation. Kun ennen saimme yhden keinotekoisen kuvan kahden "todellisen" kuvan väliin, saamme nyt jopa kolme. Tämä on saanut monet kritisoimaan "väärennettyjä" kuvia, mutta ehkä unohdetaan, että uusimman sukupolven näytönohjaimet mahdollistavat paljon enemmän tekemistä näytönohjaimessa eikä itse prosessorissa tietokoneessa.
Nykyaikaisten pelien grafiikkaa luodaan myös enemmän suoraan peliin sen sijaan, että se olisi olemassa oleva tietojoukko, josta lasketaan. Tämä vaatii paljon laskentatehoa, mutta viiveet minimoidaan Reflex 2 -järjestelmällä. Meidän on kuitenkin totuttava täysin erilaiseen ajattelutapaan grafiikan luomisesta, etenkin monien valo- ja varjovaatimusten kanssa ja siihen, että näytönohjain ajattelee enemmän yksin. Näytämme edelleen vertailuarvoja alkuperäisillä tuloksilla ilman, että voodoo on päällä.
Ennen kuin pääsemme siihen, meidän on tehtävä yksi asia selväksi: hinta. Täältä lainaamamme kaltainen huippuluokan malli ei ole halpa. Se on 1,939 puntaa / 1,999 dollaria, ja kortit, joita voit ostaa kaupoista, jotka eivät ole Nvidian valmistamia, maksavat todennäköisesti enemmän. Se on pelottava ja hullu hinta, joka osoittaa myös selvästi, että tätä korttia ei ole tarkoitettu valtavirran kuluttajille, mikä on ironista, koska se on suunnattu niille, jotka pelaavat 4K: lla nopeilla näytöillä, joiden virkistystaajuus on 200+ Hz. Asiat muuttuvat hieman hauskemmiksi RTX 5080 -kortilla, joka maksaa "vain" 979 puntaa / 999 dollaria, ja kahdella vielä halvemmalla RTX 5070 -kortilla (noin 539 puntaa / 549 dollaria). Heillä ei ehkä ole aivan samaa 4K-ominaisuutta, mutta saat kaiken RTX 50 Series -mallin hyvyyden hintaan, jossa monet muut voivat yhtäkkiä liittyä mukaan, suhteellisesti ottaen. Mutta muutaman sadan punnan hinnankorotusta RTX 4090: stä alle puolessatoista vuodessa ei voida perustella inflaatiolla tai millään muulla, se on vain puhdasta hulluutta. Mutta Nvidian XX90-korttien ostajat eivät ole koskaan olleet kuin me muut.
Ja nyt hauska osa: vertailuarvot. Yritimme saada ne oikein mahdollisimman paljon käytettävissä olevilla ohjaimilla, X870E-alustalla ja kaikella, joka toimii PCIe 5.0 -alustalla sekä ohjaimille että näytönohjaimille.
Lämmöntuotto oli melko yllättävä: se käy tyhjäkäynnillä 48 celsiusasteessa, maksimoi 72 celsiusasteessa, mutta suurimman osan ajasta se pysyi 63 celsiusasteessa. On myös sanottava, että testipenkki on suunniteltu maksimaaliseen ilmavirtaan, mutta se on vaikuttava siitä huolimatta. Melu saavutti 41,5 dB, mutta on erittäin matala taajuus. Ei kelan vinkumista, ei tuulettimen siiven ääntä tai, mikä pahinta, ilman turbulenssia. Joten se on hyvin tehty työ.
Suorituskyky - joka DLSS 4: n kanssa on kaksinkertainen RTX 4090: een verrattuna - on edelleen raakaprosessointiteholtaan varsin vaikuttava. Se on kaksinkertainen RTX 4080 Super suorituskykyyn verrattuna ja joissakin testeissä jopa enemmän. Useille peleille on myös uusia ja vielä villimpiä Ray-Tracing -tiloja, mutta koska emme pystyneet keräämään tietoja näistä vanhemmilla korteilla, niitä ei ole otettu mukaan.
Tässä näemme valtavan parannuksen useimmilla alueilla, ja Port Royal on 50% parannus RTX 4090: een verrattuna.
V-Ray 6 on renderöintiohjelma, jolla on vankka vertailutyökalu ja oma tila useille renderöintityypeille sekä suorittimelle että grafiikkasuorittimelle. Tulos on kolme kertaa suurempi kuin RTX 4080 Super voi tehdä, mutta kaukana 15x RTX 4090: n maailmanennätyksestä. Kyllä, se on tarkoitettu ammattikäyttöön. Black Myth: Wukong on mukava vertailutyökalu, joka todella osoittaa arvonsa: 4K, kaikki maksimissaan, se antaa 32 FPS. 56 ja Frame Generation. Käytämme tätä vertailuarvoa pitkään. Ja sitten pelaamiseen!
Total War ei edelleenkään käytä mitään avustavaa tekniikkaa ja on kova suorittimelle ja näytönohjaimelle, mutta tarjoaa silti 60% parannuksen RTX 4090: een verrattuna.
Sekä Assassin's Creed että Far Cry 6 osoittavat valitettavasti ikänsä, sen vetäminen 4K: ssa vie vielä paljon, mutta mitä tulee muuhun, sillä ei ole väliä.
Huolimatta siitä, että DLSS 3: lla on tässä merkittävä ero, sinun tulee ottaa huomioon se, että se voi toimia lähes 100 FPS: llä. Tämä on testi, joka valitettavasti usein kaataa monia näytönohjaimia, ja jopa kalliit mallit vetävät harvoin yli 50 FPS.
Tässä oli todella onnistunut DLSS 4: n toteutus. Ei artefakteja, outoja häiriöitä, haamukuvia tai mitään muuta, oli käytännössä mahdotonta erottaa alkuperäistä ja Frame Generation.
Sillä välin meillä on:
Tässä oli myös erittäin onnistunut integraatio, jossa oli käytännössä mahdotonta erottaa natiivi ja Multi Frame Generation.
Joten tässä tulee suuri kysymys: pitäisikö sinun ostaa sellainen? Se on vähän monimutkaista. DLSS 4 on hieman pelinvaihtaja. Jos pelaat laatuasetuksilla, saatat jo tuntea Ray Reconstruction ja DLAA, mutta siirtyminen Transformer -malliin skaalauksen eli DLSS: n käytön yhteydessä on hyvin näkyvissä. Jos olet kohtuullisen tyytyväinen RTX 40 Series -korttiisi, vaihtaminen ei ehkä ole järkevää, varsinkin kun huhujen mukaan suorituskyky paranee jopa 10% vain vaihtamalla tähän (jälleen huhu) RTX 40 Series -korteille.
Sitä vastoin Multi Frame Generation on saatavana vain RTX 50 Series, ja se näyttää toimivan vaikuttavan hyvin, varsinkin kun se yhdistetään korttiin, joka on riittävän tehokas vetämään kaiken 4K-natiivissa, minkä sen pitäisi hintansa vuoksi. Valitettavasti hinta on luultavasti suurin ongelmani. Jos he olisivat nostaneet hintaa hieman tai pitäneet sen suunnilleen samalla tasolla, olisin ollut tyytyväinen, mutta lähes 20%: n korotus on liikaa. Vaikka se on paljon tehokkaampi kuin edeltäjänsä, koska odotat sitä absoluuttisella lippulaivamallilla.
Toisaalta, jos sinulla on vanhempi kortti, kuten RTX 3090, niin kyllä, sinun pitäisi todennäköisesti päivittää, jos haluat pelata 4K: ssa. Yhä useammat pelit, joita tarkastelemme täällä Gamereactorissa, ovat huonosti optimoituja ja uskomattoman huonosti mukautettuja PC: lle, joten paljon hevosvoimia on oltava käytettävissä koko ajan. Nvidiaa on kuitenkin kiitettävä kritiikin kuuntelemisesta ja paremman virtaliitännän ja pienemmän kortin tekemisestä. Mutta neljä 8-nastaista liitäntää? Se on edelleen täysin epätodellista katsottavaa.