En pelannut tarpeeksi kauan saadakseni täydellistä käytännön vaikutelmaa Arranger: A Role-Puzzling Adventure -pelistä, kun sain kokeilla sitä Netflixin osastolla Summer Game Fest -tapahtumassa viime kuussa, mutta se jätti varmasti jälkensä yhdistämällä tuon lyhyen ajan alla olevaan kiehtovaan keskusteluun taidejohtaja David Hellmanin ja pelisuunnittelija Nico Recabarrenin kanssa.
Tämä näyttää olevan jotain erityistä paitsi tämän kesän julkaisujen, myös jo vuoden 2024 jännittävimpien indie-kullanmurujen kannalta, mikä johtuu luultavasti pelin takana olevasta lahjakkuudesta.
"Pelin päämekaniikka syntyi ajatuksesta tehdä 2D-mallinen Rubikin kuutio", Nico sanoo videolla. "Päätavoite oli ensinnäkin yrittää tehdä pulmapelin kaltainen peli, eikö? Se on se asia, josta tykkään, eli suunnittelusta, mutta halusin myös tehdä siitä houkuttelevamman, joten siksi aloin työskennellä Nickin kanssa. Suttnerin ja David Hellmanin kanssa aloimme tehdä siitä seikkailupelin kaltaista, joten se on tavallaan kuin seikkailupeli piiloutuisi useiden pulmien sisään, ja kaikkia maailman asioita tutkitaan samalla mekaniikalla.
"Taiteen ensimmäinen tehtävä on tukea toimivuutta", lisää Hellman myöhemmin visuaalisen kielen merkityksestä mekaniikkapohjaisessa kokemuksessa. "Tässä pelissä, tiedäthän, kaikki on ruudukossa. Joten meillä on itse asiassa epätavallinen jako pelin kannalta oleellisten objektien välillä, jotka kaikki ovat ruudukossa. Sitten on välillä maisemaa, joka on ruudukon takana ja melko kaukana perinteisen maailman esitystavasta. Ruudukko on hyvin selkeää ja ikonisen näköistä, mutta se noudattaa ruudukkologiikkaa, kunnes irtaudutaan ruudukosta ja poikkeamme jopa johdonmukaisista näkökulmista.
"Ensinnäkin, ansio tästä kuuluu ehdottomasti Nick Sanderille joka on pelin käsikirjoittaja", Nico jatkaa keskusteltuaan Arrangerin tarinasta ja sen huumorista. "Kontekstin vuoksi peli aloitettiin pandemian aikana, joten uskon, että siihen liittyy paljon aiheita. Pelin tarinan aikana on useita yhteisöjä, jotka ovat eronneet toisistaan, mutta eri syistä ja eri keinoin. Ja [päähenkilö] Jemmalla on tämä persoonallisuus, ja hänen luonteensa on häiritä asioita eri tavoilla, ja se johtaa hänet vaikeuksiin. Samalla hän myös tavallaan avaa noita yhteisöjä ja osaa yhdistellä niitä suloisella tavalla. Joten kyllä, mielestäni tarina, jonka kerromme, on Jemman itsensä löytämisen tarina, mutta minusta se on myös [meille] hyvin henkilökohtainen asia."
Kuuntele koko haastattelu, joka on saatavilla paikallisilla tekstityksillä, niin saat lisätietoa hulluista asioista, joita voit tehdä perusmekaniikan avulla, tablettien ja Switchin kosketusohjaimilla tai sillä, miten mekaanikko etenee pelin aikana. Arranger: A Role-Puzzling Adventure julkaistaan 25. heinäkuuta Netflix Gamesille, PC:lle, Nintendo Switchille ja Playstation 5:lle.