Suuntaa antavan, selvän arvosanan antaminen Playstation 5 Pro -konsolille on vaikeaa. Arvio tulee kaiken todennäköisyyden mukaan olemaan mukana ostopäätöksessä - ei ainoastaan nyt vaan - pitkälle tulevaisuuteen, kun hiljakseen siirrytään kohti seuraavan konsolisukupolven lanseerausta. Ja onko konsoli todellakin korkean markkinahintansa arvoinen? Se riippuu joukosta mielenkiintoisia asianhaaroja. Ehkä tärkeintä on, että se riippuu myös siitä, miten kattavan tuen laite saa, ja miten paljon kehittäjät ottavat irti lisätehoista.
Aluksi ja ennen kaikkea on tärkeää huomata, että PS5 Pro nojaa erittäin vahvasti siihen jo valmiina olevaan runkoon, jolle PS5 on rakennettu, eikä kukaan muuta odottanutkaan. Kuitenkin tämä tarkoittaa, että aivan kuten PS4 Pro ennen, kuluttaja maksaa paljon rahaa kokemuksesta, joka monin tavoin tuntuu identtiseltä aiempaan verrattuna. Konsolin julkaisussa ei ole mukana mitään erityisesti PS5 Pro -laitteen ostajat tervetulleeksi toivottavaa, ja laite jopa sanoo "Tervetuloa Playstation 5:lle". Mukana ei ole uusia taustakuvia tai muutakaan ohjelmistoa muistuttamassa, että nyt on maksettu ylimääräistä uudesta laitteesta.
Harmillisesti Sony ei ole laittanut mukaan pieniä eroja miellyttämään niitä kaikkein omistautuneimpia faneja. Mukana ei myöskään ole peleissä itsessään mitään osoittamassa, että nyt pelataan Pro-laitteella. Esimerkiksi Dragon Age: The Veilguardissa, jonka Performance Mode on yksi selvimmistä syistä tällä hetkellä hankkia PS5 Pro Sonyn omien pelien ohella, peli vain näyttää kauniimmalta, eikä käyttöliittymässä tai Sonyn omassa alkuvalikossa ole mitään syytä, että peli näyttää paremmalta PS5 Pro -laitteen ansiosta. Kyseessä on minusta hukattu mahdollisuus.
Onneksi konepellin alla on parempia uutisia. Mark Cerny ja Sony eivät vakuuttaneet konsolin julkistuksessa, sillä esimerkit PS5 Pro -konsolille päivitetyistä peleistä olivat liian kaukaa menneisyydestä. Kuitenkin ajatus konsolin taustalla oli monelle järkevä. Nykyisin pelaajat yleensä joutuvat valitsemaan joko 60 fps tai parhaan mahdollisen grafiikan. Siksi tuntuu selvältä panostaa yksityiskohtiin, ja silti tarjota parempi ruudunpäivitys olkoonkin, että monet kehittäjät valitsivat parantaa säteenseurantaa ja keskittyä lukemaan 30 fps Quality Modessa.
Mukana on aiempaa enemmän tehoja. Kyseessä on sama AMD Ryzen Zen 2 -siru kera 8 ytimen ja 16 "threadin", mutta RDNA GPU on 67% parempi, ja konsolin RAM 28% nopeampi. Teraflopsit ovat toki epätarkka tapa laskettaessa todellista tehoa, mutta nämä tiedot tarkoittavat sitä, että GPU tuottaa 16,7 teraflopsin verran tavallisen PS5-konsolin 10,23 teraflopsin sijaan. Onko tällä merkitystä? Tullaan siihen pian. Luvassa on sama 16GB GDDR6 RAM ja sama yksilöity SSD, mutta nyt mukana on lisäksi 2GB DDR5 RAMia hoitamassa erityisesti konsoliin liittyviä käyttöliittymätehtäviä, ja mukana tulee 2TB entisen 825GB sijaan. Näin ollen konsolin teho on nyt 390 W entisen 340 W sijasta.
Toinen iso uutinen on Playstation Spectral Super Sampling eli siis PSSR. Tekoälyyn pohjautuva ylösskaalaaminen ei toki ole uusi asia, mutta eri asuissa Nvidian DLSS ja AMD:n FSR tekevät samaa, mutta erilaisella menestyksellä ja eri lähestymistavoilla. Idea on sama: peli tuottaa kuvan matalammalla resoluutiolla, ja sitten PSSR kasvattaa resoluutiota tekoälykkään kuvankäsittelyn keinoin ruudunpäivityksen kärsimättä. Sonyn eri studiot ovat kommentoineet PSSR-ominaisuutta sen julkistuksesta lähtien syyskuussa, ja suurin osa tuntuu olevan sitä mieltä, että PSSR tuottaa peleihin merkittävän eron. Esimerkiksi Insomniac on sanonut, että nyt yksityiskohtien määrä on parempi, kun tekee kuvan matalammalla resoluutiolla, ja antaa sitten PSSR:n tehdä kuva 4K-laatuun. Naughty Dogin mukaan varsinkin kasvillisuus näyttää uskottavammalta PSSR:n avulla.
Kuulostaa siis hyvältä, eikö? Ylösskaalaaja, jota ei huomaa, mahdollistaa pelaamisen paremmalla ruudunpäivityksellä ilman huonoa vaikutusta resoluutioon tai yksityiskohtiin. Mutta, kuten jo aluksi sanoin, on vaikeaa ennakoida, miten pitkässä juoksussa ominaisuus parantaa niitä pelejä, joita haluaa pelata, ja ovatko erot niin merkittäviä, että se rohkaisee ostamaan laitteen. Toki voidaan tehdä testejä yksittäisille peleille, jotka tukevat PS5 Pro -laitetta (sillä sellainen vaatii erityisen, käsin tehtävän lisäyksen jokaiselle pelille erikseen) ja päästävät tutkimaan vähän paremmin. Lisäksi sen suhteen, miten laajasti PS5 Pro -laitteen tukeminen toteutuu, en usko, että siitä muodostuu ongelmaa. PS4 Pro oli varsin menestyksekäs laajan kirjon ulkopuolisten kehittäjien joukossa, eikä ole syytä olettaa, miksi sama ei toteutuisi myös PS5 Pro -laitteella.
Dragon Age: The Veilguardissa nähdään se yksinkertaisin, mutta melko vakuuttava ensimmäinen esimerkki PSSR:n lisäämisestä pelin Performance Modessa, joka antaa varsin mukavan lisän koko pelikokemukseen. Peli on aina onnistunut pitämään yllä 60 fps vauhtia, mutta Pro-laitteella terävyys ja yksityiskohdat ovat havaittavasti paremmat, ehdottomasti. Kyseessä ei ole parasta mahdollista säteenseurantaa, mutta peruspelaajille, jotka haluavat yhdistää Performance Moden ja Quality Moden tekemättä uhrauksia kumpaankaan suuntaan, tarjoaa Veilguard hyvän myyntipuheen, jonka suurin osa pelaajista huomaa.
Mutta kuten sanoin, tämä on pelikohtaista. Guerrilla Games ilmeisesti käyttää uutta renderöintikeinoa PS5 Pro -laitteen versiossa pelissä Horizon Forbidden West. Kyseessä ei ole PS4 Pro -laitteella käytetty keino eikä myöskään PSSR, vaan siinä käytetään ylimääräistä GPU-pohjaista tehoa luomaan yksilöity kuva, ja ero on varsin vaikuttava. Ei, en osallistunut esittelyyn Guerrilla Gamesilla niin kuin IGN tai Digital Foundry, vaan ainoastaan kuljin pelimaailmassa katsellen ympärilleni mahdollisimman tarkasti. Ero on olemassa - ei ruudunpäivityksessä, vaan yksityiskohtien määrässä.
Final Fantasy VII: Rebirth ja The Crew: Motorfest ovat selkeämpiä parannuksissaan, sillä nyt yhdistetään PS5:n grafiikkatilat yhdeksi "Pro Modeksi" PS5 Pro -laitteella, ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Minulla on eniten kokemusta Rebirthista, ja läpäisin pelin Performance Modella. Silloin ruudunpäivitys pysytteli siedettävällä tasolla, mutta hintana oli jokseenkin sumeaa ja epäselvää grafiikkaa kuin oliiviöljyä olisi ruudulle roiskaistu. PS5 Pro -laitteella tuntuu kuin pelaisi kokonaan eri peliä, ja samaa voi sanoa The Crew: Motorfestista.
Alan Wake 2 on maltillisempi, sillä mukana ovat samat grafiikkatilat (kuten monessa muussakin pelissä), mutta nyt mukana on parannettu säteenseuranta Quality Modella, ja aiempia Qualityn mukavia ominaisuuksia on mukana myös Performancessa. Peli näyttää paremmalta, ehdottomasti, mutta ero on hienovarainen.
Voisin jatkaa vaikka kuinka pitkään, enkä ole vielä puhunut Demon's Soulsista, Marvel's Spider-Man 2:sta, Dragon's Dogma 2:sta ja monesta muusta. Totuus on, että vaikutus vaihtelee, mutta niin minä kuin muutkin toimituksessa ovat olleet vaikuttuneita siitä, miten paljon parempia monet pelit ovat ulkoisesti, ja samalla 60 fps on tasainen. Näin konsoli näyttää tehonsa, ja peleissä Dragon Age: The Veilguard, Final Fantasy VII: Rebirth, Demon's Souls, Dragon's Dogma 2, Gran Turismo 7 (ja monessa muussakin) tuntuu siltä, että saa rahoilleen vastinetta.
Mutta näin ei ole kaikkialla. Kuten Jackfragsin meemivideo tekee selväksi, asteittainen graafinen yksityiskohtaisuus on konstikas juttu, sillä silmät tottuvat nopeasti siihen, mitä näkyy, ja milloin ero 30 fps ja 60 fps välillä on niin selvä, ettei paluuta vanhaan enää ole (joskaan kaikki eivät ole samaa mieltä), parannettu säteenseuranta tai lisäyksityiskohdat varjoissa tai parannetussa kasvuston selkeydessä ovat vaikeammin havaittavia asioita. Totuus on, että PS5 Pro, kuten PS4 Pro ennen sitä, on suunniteltu niille, jotka eroja erikseen etsivät. Ja he saavat rahoilleen vastinetta.
Ja sitten ovat ne pienet asiat: konsoli on yhtä hiljainen kuin tavallinen PS5 (vertailun kohteena oli tosin melko uusi PS5-konsoli - laite saattaa lisätä melua vanhetessaan, sen tiedän), lämpöä ei kerry juuri lainkaan, peliohjain on edelleen mitä mahtavin eikä edes neljä vuotta PS5-julkaisun jälkeen ole vikoja ilmennyt. Mutta vaikka ylistystä pienille asioille on, on myös sitä pientä valittamisen aihetta. Vertical Standin pois paketista jättäminen on loukkaavaa, ja koska kyseessä on "Pro" -laite, tulisi mukana ehdottomasti olla ulkoinen levyasema heti paketissa. Kyllä, matka käy kohti digitaalista tulevaisuutta, mutta samaan aikaan tämä on konsoli niille, jotka haluavat kaiken, ja selvästi tavallista enemmän laskuttaminen vähemmillä lisälaitteilla tuntuu väärältä.
Sony on todellakin suunnitellut korkean tason Pro-konsolin, epäilemättä, ja testien perusteella graafiset erot ovat vaikuttavia. Lisäksi laite ei ole erityisen kookas, ei tuota merkittävässä määrin lämpöä tai melua, toimitetaan 2TB levytilan kanssa ja on varsin mahtava konsoli kaikin puolin. Harmillisesti mukana ei ole sitä Vertical Standia, ja se tekee huonon ensivaikutelman. Lisäksi Sonyn olisi pitänyt lisätä mukaan pieni ohjelmisto havainnollistamaan, mitä kaikkea hienoa Pro-laitteen omistaja saa lisäsijoituksellaan. Toisaalta kyseessä on selvä päivitys sellaiselle kuluttajalle, jolla on jo valmiiksi kiinnostus optimoida konsolipelaamistaan. Ehdottomasti.