
Pelialalla eletään kolmatta vuotta kovia aikoja. 2023 oli irtisanomisten vuosi, 2024 vielä pahempi ja kuluvana vuonna on niin ikään nähty irtisanomisia ja projektien kuoppaamisia puhumattakaan kokonaisten studioiden sulkemisista.
Playstationin entisen pomon Shuhei Yoshidan mukaan syy on siinä, että koronaviruksen jylläyksen mainingeissa palkattiin liikaa väkeä, ja käynnistettiin liikaa uusia projekteja. Game Developerin haastattelussa Yoshida kertoi, miten koronaviruksen jylläys johti harhaan niin yhtiöitä kuin analyytikkojakin. Nyt vain säädetään liiketoiminta takaisin niihin uomiin, joissa oltiin.
Esimerkiksi Yoshida nosti ruotsalaisen Embracer Groupin, joka laajensi paljon, ja on sittemmin ajanut kaikenlaisia toimintojaan alas samalla tahdilla.
"Many companies and even the analysts believed the crazy growth [during the pandemic] would continue. So they over-invested and over-hired and they started too many projects, but after COVID there were a lot more ways for people to entertain themselves so the growth slowed down."