
Nykyisin on varsin tavallista, että roolipelistä tehdään avoimen maailman kokemus. Näin ollen lineaarinen "RPG" on selvästi harvinaisempi juttu. Ja juuri tälle linjalle Obsidian Entertainment on lähtenyt tulevalla pelillään Avowed, joka julkaistaan 18. helmikuuta Xboxille ja PC:lle unohtamatta myöskään Xbox Game Passia.
Uudessa haastattelussa on selvinnyt syy ratkaisulle turvautua lineaariseen rakenteeseen. Pelialueen ohjaaja (Region Director) Berto Ritger tähdensi, että lineaarinen rakenne mahdollistaa rytmityksen paremman hallinnan.
Toisin sanoen lineaarisessa teoksessa pelinkehittäjän on helpompi ennakoida, mistä pelaaja on tulossa ja mihin menossa, joten on helpompi ohjata pelaajaa haluttuihin suuntiin.
"I think it's a good pacing mechanism [...] We know roughly what you've done before you've gone to the next thing. It's still a very open structure within those zones, where you can do whatever you want for the most part, but it's not one contiguous area where you could be anywhere at any moment."