Sony ilmoitti hiljan uusimmasta talouskatsauksestaan. Samalla kertaa kuultiin tammikuusta maaliskuun loppuun ulottuvan vuosineljänneksen lukuja, mutta myös koonti talousvuodesta 2023. Sekin selvisi, että jatkossa Sony mittaa menestystä toisin kuin tähän asti on totuttu.
Aiemmin tärkein mittari on ollut myytyjen konsoleiden lukumäärä. "Financial General Manager" Sadahiko Hayakawa kuitenkin sanoi, että jatkossa menestystä mitataan toisin keinoin, koska liiketoimintamalli on muuttunut merkittävästi sitten Playstation 4:n lanseerauksen. Pelaamiseen käytetty aika on kasvanut.
"--- the PlayStation business model has changed significantly since the launch of the PS4."
"The business model up to and including the PlayStation 3 was focused on increasing the number of software units sold in relation to newly sold hardware for each console generation. After a transition period during the PS4 generation, the PS5 model has shifted to where playtime on platform has increased due to expansion of the user community beyond console generations. Due to this change in business model, during the PS4 for generation, we were able to significantly grow profits in this segment, thanks to rapid digitalization and the expansion of network services."
Hayakawan mukaan jatkossa Playstation 5 -konsoleiden myynti laskee edelleen, mutta pyrkimyksenä on pitää pelaajat aiempaa kauemmin pelaamassa. Moinen selittää Sonyn kiinnostuksen live service -pelaamista kohtaan.
"As we enter the second half of the console cycle, we expect the number of new PS5 units sold to gradually decline. However, by steadily maintaining and expanding the consistently increased number of active users and user engagement while also strengthening control over business costs, we believe that we will be able to steadily increase sales and profits on the PS platform going forward."
Kiitokset, Wccftech