Peliala oli kovin erilainen silloin, kun Hideo Kojima aloitti uransa. 2D-pelien aikakautena niin julkaisijat kuin pelinkehittäjätkään eivät pitäneet tärkeänä sitä, että pelit voisivat kertoa tarinoita. Kojima halusikin tarjota tälle vaihtoehdon: videopelit voivat kertoa ihan aitoja tarinoita.
Kojima kertoi lisäksi lukeneensa 300 kirjaa taustatutkimuksena, ja joutui maksamaan aineiston itse, sillä kukaan muu ei uskonut siihen, mitä hän oli tavoittelemassa. Pelit nyt vain eivät voi kertoa tarinoita, ja sillä siisti.
Miltä maailma näyttäisi, jos Kojima muiden vastaavien mukana ei olisi uskaltanut olla eri mieltä?
No, There was no artistry. There was no real story. So we wanted to be the ones to give it a story. We were trying since it didn't exist back then, but it was hard to make it a reality since everyone was against it.