Super Mario Sunshine julkaistiin aikoinaan Nintendo Gamecubelle, ja pelisuunnittelija ja iso guru Shigeru Miyamoto on tunnustanut katuvansa pelin vaikeustasoa. Kyseessä on vuodelta 2002 peräisin oleva vanha haastattelu, josta raportoi Shmuplations.
Sunshinessa on mukana salaisia kenttiä, joissa pelaajalta viedään pelin keskeinen ominaisuus eli selässä mukana kulkeva vesitykki. Nämä kentät olivat turhan hankalia peruspelaajalle. Pelin oli tarkoitus vedota kaikkiin, joten salaiset kentät olivat vastoin suunnittelufilosofiaa.
Oppia otettiin, sillä Super Mario Galaxyssa vaikeat kentät olivat enemmänkin kiva bonus. Toisaalta taas sitten Super Mario Odyssey oli joidenkin mukaan jo turhankin helppo. Kun taas sitten Super Mario Bros. Wonder vaikutti löytäneen tasapainon hauskuuden ja haasteen kesken.
"I want Mario to be a game that all audiences can enjoy. Something that Grandma and Grandpa, Mom and Dad, even little children can easily pick up and play, and right away understand what's fun about it. However, I think Mario Sunshine turned out to be difficult for the average user. It's something I very much regret. I want someone who hasn't played a game in 10+ years to play our game, but I think such a person wouldn't know what's going on in Mario Sunshine"