Ohjaaja Gareth Edwards on tehnyt niin sanottujen uusien Star Warsien parhaan elokuvan eli Rogue Onen (2016). Ei siis mikään ihme, että olin todella innoissani, kun ohjaajan uusin työ oli täysin omaleimaista scifitoimintaa. Viime vuonna teattereissa esitetty The Creator rymistelee nyt kotisohvalle upeana 4K-julkaisuna.
Nopeasti kehittyvän tekoälyn myötä epämääräisessä konfliktissa Los Angeles räjähtää taivaan tuuliin. Yhdysvallat syyttää teosta tekoälyn varassa toimivia robotteja ja julistaa näitä vastaan sodan. Robotteja, jotka ovat jo osa jokapäiväistä elämää, ei kuitenkaan nähdä muualla maailmassa uhkana ja soppa on valmis. Konfliktin keskiössä on erikoissotilas Joshua (John David Washington), joka saa tehtäväkseen etsiä aseen, joka on ainoa este amerikkalaisten voiton tiellä sodassa robotteja vastaan. Joshuan henkilökohtaisten ongelmien takia tehtävä osoittautuu enemmän kuin vaikeaksi.
The Creatorin varsin ajankohtainen aihe tarjoilee mielenkiintoisia tilanteita ja ajatuksia herättävää pohdintaa tekoälystä. Elokuva käsittelee tekoälyn ohjaamia robotteja muun muassa pelkäämisen, sopeutumisen ja inhon kantilta varsin uskottavasti. Tarinaa aiheesta on selvästi ollut enemmänkin, sillä elokuvan epätasapainoinen rytmitys kielii useiden kohtauksien poistosta aina häiritsevän hätäistä loppua myöten, joka oikoo tilanteesta toiseen jopa loogisuuden vastaisesti. Vaikka kerronta on yleisesti kohtuullisen sujuvaa, The Creatoria on varsin raskasta seurata sen alavireisen tunnelman takia, mikä kehkeytyy esimerkiksi massatuhon ja yksityiskohtaisten teloitusten näyttämisestä.
Tunnetusti pätevä John David Washington vetää elokuvan pääroolin hyvin. Murtuneen sotilaan tyhjä katse ja epätoivon eteenpäin ajava palo tuntuvat aidolta ja uskottavalta. Miehen hiljalleen lämpenevä asenne tarinan lasta kohtaan tulee kuitenkin hieman yllättäen, mikä jälleen kerran vihjailee elokuvan poistetusta sisällöstä. Parrasvalon kuitenkin varastaa mainio lapsinäyttelijä Madeleine Yuna Voyles, jonka suoritus Alfiena onnistuu olemaan suloinen, koskettava ja hauska toistuvasti pitkin elokuvaa.
Visuaalisesti The Creator on aivan esimerkkitapaus. Lähitulevaisuuden ilme on suunniteltu omaperäisen scifimäiseksi loogisuus ja käytännöllisyys huomioiden, jotta lopputulos näyttäisi tyylikkäältä ja tuntuisi uskottavalta. Hulppea 2,76:1-kuvasuhde hyödyntää osuvasti kaunista ympäristöä laajoilla kuvilla luoden hyvää tilan tuntua. Trooppiset alueet ja valtavat tutkimushallit näyttävät upeilta hyvän kuvasommittelun ansiosta. Tehosteet sulautuvat kuvattuun ympäristöön saumattomasti ja tehostavat elokuvan ilmettä tarinan mukaisesti. Ohjaaja Gareth Edwards on itse tehosteiden tekijä alun perin, ja sen huomaa, sillä viherseinien ja led-taulujen sijaan elokuva kuvattiin oikeassa ympäristössä ja tehosteet lisättiin kuvaan jälkikäteen, minkä ansiosta elokuvan ilme on niin uskottava ja dynaaminen. Harmillisesti ilme ei pääse täyteen loistoonsa, sillä valtaosa elokuvasta tapahtuu pimeässä. Siinä missä siirtymät tehdään päivänvalossa, elokuvan avainkohtaukset ovat joko aamuhämärässä, yön pimeydessä tai sisätilojen varjoissa. Tämä tekee katselukokemuksesta häiritsevästi synkän ja raskaan.
Vaikka elokuva on natiivissa 4K-resoluutiossa, ei sitä kovin helposti huomaa. Ei kuva ole epätarkka, mutta normaalien 4K-julkaisujen tyyliseen terävyyteen ei The Creator pääse. Hieman pehmeä kuva sisältää myös yllättäen aika paljon rakeisuutta. HDR-tehosteet eivät myöskään pääse täyteen potentiaaliinsa elokuvan ollessa näin pimeä. Tumman sävyjen erittely nostaa hahmot kyllä esiin taustoista, ja pimeässä ammutut valojuova-ammukset näkyvät selkeästi, mutta esimerkiksi Transformers: Rise of The Beasts -elokuvan HDR-tehosteen tasolle julkaisu ei yllä.
4K-julkaisussa on mukana myös Blu-ray-levy, jolla elokuvan ainoat lisämateriaalit ovat. Noin tunnin mittainen dokumentti syväluotaa elokuvan tekoa haastatellen tekijöitä ja näyttäen kameran takaista toimintaa varsin monipuolisesti. Jäin kuitenkin odottamaan mahdollisia poistettuja kohtauksia.
Koviin odotuksiin nähden The Creator jää pettymykseksi. Tieteistarinaan ei ajankohtaisesta aiheesta huolimatta voi kovin hyvin samaistua, ja synkkä tyylittely tekee katselukokemuksesta odotettua raskaamman. Myös elokuvan tasapainoton rakenne ja varsinkin hätäinen loppu häiritsevät. Ei kyseessä kuitenkaan huono elokuva ole, sillä mielenkiintoisessa maailmassa riittää ihmeteltävää, kerronta rullaa ja tehosteet ovat Oscar-ehdokkuutensa ansainneet. Hatun nosto Gareth Edwardsille ja studiolle, että vielä uskalletaan tehdä omaperäisiäkin tarinoita isolla rahalla ja näyttävästi.