Loistavalla Speed-elokuvalla (1994) visionäärisestä kuvaajasta ohjaajaksi siirtyneen Jan De Bontin seuraava ohjaustyö Twister (1996) oli vähintäänkin yhtä vauhdikas, omaperäinen ja näyttävä kuin miehen esikoistyö. Ennennäkemätön visuaalinen tyyli ja kiehtova tarina ihmisen yrityksestä tutkia luonnonvoimia oli todellinen hitti. Nyt lähes 30 vuoden jälkeen ensiesityksestä oli jo aikakin saada tästä seikkailusta asianmukainen 4K-kotijulkaisu.
Villit vuotensa tornadon jahtaajana taakseen jättänyt Bill Harding (Bill Paxton) tulee hakemaan viimeistä sinettiään uuteen elämäänsä eksältään Jo:lta (Helen Hunt), joka on jättänyt allekirjoittamatta avioeropaperit. Jo:n pakkomielle hirmumyrskyihin ja entisen parin toteutuneet suunnitelmat niiden tiedonkeruuseen imaisevat Billin takaisin todelliseen intohimoonsa jahtaamaan tornadoja kuin sattuman kaupalla. Ennennäkemättömässä luonnon ryöpytyksessä uusiksi menevät niin ympäristö kuin ihmissuhteetkin.
Twisterin tarina liikkuu kuin hirmumyrskyn vauhdilla eteenpäin. Elokuvan sijoittaminen keskelle aktiivista tornadoaluetta mahdollistaa monipuoliset toimintakohtaukset ja jännittävät tilanteet pitäen tarinan koko ajan liikkeessä. Dynaamisen kerronnan suvantovaiheita maustetaan ihmissuhdekuvioilla, monipuolisilla vastakkainasetteluilla ja kevytmielisellä tunnelmoinnilla, joiden avulla kokonaisuus rullaa sujuvasti ilman vauhdin tai tunnelman menetystä. Kahden päivän ajanjaksoon on onnistuttu pakkaamaan taidokkaasti paljon tapahtumia ja käänteitä realistisuuden kärsimättä elokuvan mittapuulla.
Elokuvan vetovoima tulee sen energisistä näyttelijöistä ja näiden mainiosta ryhmähengestä. Tornadoja jahtaavan tiimin persoonat loistavat omaperäisyydellään ja keskinäinen välittäminen tuntuu autenttiselta. Bill Paxtonin hahmon kaipuu taakse jättämään intohimoonsa ja lapsenomainen innostus vaaroihin on käsinkosketeltavaa temmaten katsojan mukaansa välittömästi. Helen Hunt antautuu uskottavasti hahmonsa uhmakkaalle päättäväisyydelle seurata luonnon tuhoa halliten samalla upeasti hienovaraista haurautta hahmonsa kovan kuoren alla. Huntin ja Paxtonin välinen kemia ihastuttaa vilpittömyydellään ja hahmojen monimutkainen suhde sähköistää koko elokuvan. Elokuva pitää jatkuvaa positiivista tunnelmaa yllä jättämällä niin sanotun roiston pois tarinasta. Gary Elwes on sopivan lipevä edustamaan pääosia vastaan kilpailevaa korporaation maskottia uusimpine teknologioineen. Hahmojen vastakkainasettelulla saadaan jännitteitä onnistumisesta kilpajuoksun muodossa kiinnostavana alateemana mutta samalla pitäen ihminen vastaan luonto -idean päällimmäisenä.
Lähes 30-vuotias elokuva on masteroitu huolella ja näyttää upealta natiivissa 4K-tarkkuudessa. Kuva on kauttaaltaan miellyttävän tarkka, mutta siihen on jätetty kuitenkin sopivasti kohinaa tehdäkseen elokuvasta luonnollisemman näköisen. Tarkkuus paljastaa alun myrskytaivaan epäaitouden karun selvästi yhtä lailla kuin huvittavan pehmeän kuvan maata kiertävästä satelliitista. Tietokoneella tehdyt tornadotehosteet näyttävät kuitenkin todella tyylikkäiltä kestäen hienosti 4K-tarkkuuttakin. Elokuvasta näyttävän tekevät kuitenkin aidot käytännön efektit ja huikeat lavasteet. Elokuvassa pöhötetään tuulta näyttelijöiden naamalle oikeasta suihkumoottorista ja heitetään ilmaan ties minkälaista roinaa. Jopa rekkoja viskotaan ilmaan ja taloja pistetään päreiksi surutta. Lopputulos näyttää todella vakuuttavalta ja tuntuu miellyttävän orgaaniselta aivan kuin olisi itse hirmumyrskyssä.
HDR-tehosteisiin on myös panostettu. Kipinät ja tulet hohkaavat näyttävän kirkkaasti tummaa myrskytaivasta vasten ja värikylläisyys tuo Amerikan maissipellot tuhon edeltä eloisasti esiin. Masteroinnissa on kuitenkin jotain kummallista, sillä myrskypilvien tullessa auringon eteen kuvassa korostuvat ehkä hiukan liikaa harmaan sävyt saaden kuvan näyttämään kuin jonkin epämääräisen suotimen läpi kuvatulta. Muutos tulee yllättäen ja tuntuu osittain kummalliselta aivan kuin HDR ei osaisi tulkita kuvaa oikein.
Elokuvan äänet on myös pitkälle mietitty. Tilaäänet puskevat myrskyn tuhoa uskottavasti olohuoneen joka nurkalta ja yksityiskohdat, kuten salaman iskut ja tulen rätinät erottuvat selkeästi. Tornadon aiheuttamalle pyörteelle on myös saatu todella persoonallinen ja sopivan pahaa enteilevän ujeltava ääni, mistä käy ilmi, että nyt on tosi kyseessä. Säveltäjä Mark Mancinalle pisteet todella nokkelasta elokuvamusiikista, jonka teemassa on käytetty hyvin omaperäistä mutta hienosti elokuvan tilanteisiin sopivaa uhkaavaa ja mielenkiintoisesti pyörremyrskyä muistuttavaa kuviota. Muutenkin elokuvan musiikin iloinen energisyys muistuttaa hauskasti länkkärifiiliksestä, joka kannattelee elokuvan seikkailuhenkeä.
Twisterin 4K-julkaisussa yhdistyvät mainio elokuva ja laadukas masterointi. Klassinen ja varsin omalaatuinen seikkailuelokuva jaksaa innostaa useista katselukerroista huolimatta vauhdikkaan kerronnan, mainioiden näyttelijäsuoritusten ja upean visuaalisen ilmeensä ansiosta. Huolella tehty 4K-masterointi tuo elokuvan jokaisen yksityiskohdan tarkasti esiin jättäen kuitenkin tilaa filmin orgaaniselle ilmeelle. Levy sisältää kaikki jo aikaisemmin julkaistut dokumentit elokuvan teosta samaisella levyllä. Dokumentit käyvät läpi varsin perusteellisesti elokuvanteon vaiheita tekijöiden haastattelujen ja kuvamateriaalin avulla. Tämän tason laatujulkaisua mainiosta elokuvasta ei yksinkertaisesti kannata jättää väliin.