Gamereactor Suomi. Katso tuoreimmat pelitrailerit mukaan lukien kuumat haastattelut suurimmista pelitapahtumista ympäri maailman. Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
arviot
41 Hours

41 Hours

Tyhjänpäiväisiä tunteja

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

41 Hours seuraa pakomatkalla olevaa epätodennäköistä kaksikkoa - rillipäinen Ethan on liipasinsormeltaan kutiavahko tutkija, joka etsii vaimoaan, ja miehen seuraan lyöttäytynyt Lea on taas kyborgi, jota uhkaa uudelleenkäynnistys pelin nimessä olevan tuntimäärän päässä. Juonta edistävien sarjakuvaruutujen kautta pelaajalle tulee fiilis, että nyt on kauhea kiire räiskimään ja hyödyntämään Ethanin supervoimavalikoimaa, mutta salaliittojen sijaan totuus valkenee pelaajalle aika äkkiä lähinnä 41 Hoursin laadusta. Puiseva paukuttelu tylsissä peliympäristöissä tympeän tarinoinnin kera tekee pelitunneista harvinaisen pitkäveteisiä.

Yleisilmeeltään 41 Hours tuo mieleen Serious Sam -pelisarjan puoliavoimet maisemat ainakin alkupuolen metsien ja laajojen sotilastukikohtien muodossa, vaikka vihollismäärät eivät ole lähelläkään Croteamin paukuttelupelien suolattavia laumoja. PS4-versio 41 Hoursista on todella kulahtaneen näköinen ilmestys, jonka kulmikkaat puut, kirveellä veistellyt hahmomallit ja pohjaratkaisuiltaan täysin identtiset omakotitalot vievät ajatukset pikemminkin viidentoista vuoden taakse jonnekin PS2- ja PS3-aikakauden paukutteluihin. Toisaalta taas vapaa tallennusmahdollisuus antaa pelaajalle mahdollisuuden edetä 41 Hoursissa omaan tahtiin, ja nimenomaan pienissä erissä vähän puuduttavalta tuntuva toiminta uppoaa ehkä parhaiten. Sotkuinen käyttöliittymäkin heittää omat haasteensa 41 Hoursin pelaamiseen, kun mittavat tutoriaaliosiot räiskivät mustalla pohjalla olevaa valkoista tekstiä ruudun oikeaan reunaan.

41 Hours

Juonenkuljetus ei varsinaisesti saa innostumaan pelimaailmasta tai sankarikaksikon edesottamuksista, vaan kirjoitusvirheitä pursuavat sarjakuvaruudut ovat aika tylsää katseltavaa. Kaksikko juttelee räiskinnän ja seikkailun aikana niitä näitä, mutta onneksi tylsä pulina hukkuu jotenkin toimivan räimeen alle. Pelatessa ainoana porkkanana toimii mustan salmiakkiruudun muotoisen tehtäväkuvakkeen suunnassa oleva kohta, jossa pääjuoni jatkuu.

Seikkailun alussa räiskintätaivaltaan aloittelevaa Ethania siunataan jos jonkinlaisilla erikoisvoimilla, joiden suureen määrään kiinnitin jo heti aluksi huomiota - tuntuu siltä, että tekijät ovat saaneet päähänsä hyödyntää melkein pakkomielteenomaisesti kaikkia suunnitteluprosessin aikaisia ideoita. Ethan oppii hyvin nopeasti muun muassa nostamaan määrättyjä esineitä telekinesian turvin, hyödyntämään Portal-henkisiä ulottuvuusaukkoja, hidastamaan aikaa, muuttumaan näkymättömäksi sekä osoittamaan Lealle sopivan räjähdyskohdan.

Tämä on mainos:

Taitoja yhdistelemällä pelaaja voi saada aikaan jänniä tilanteita vaanien vihollisia näkymättömänä, ja häiveasun takia huomaamaton Ethan voi eteenpäin heittäytyessään jyrätä keilapallomaisella kaarteella joukon vihollisia tantereeseen. Vihujen räsynukkemainen retkahtelu tekee myös ajan hidastamisen myötä tavanomaisesta räiskinnästäkin aika hauskaa, vaikka pelisuunnittelulliset ongelmat nostavatkin niin kenttä- kuin ohjainpainikesuunnittelun osalta päätään.

Peliympäristöissä on kieltämättä suurehko mittakaava, mutta sinne tänne ripotellut räjähtävät tynnyrit ja kulmikkaat teltat rumine pintagrafiikoineen ovat melkeinpä koomisen kehnon näköisiä. Edellä mainittujen tynnyreidenkään pamauttelu ei oikeastaan tunnu missään, kun tyhjyyttään kumisevissa maisemissa kuljeskelevat viholliset osaavat sentään pysytellä kaukana vaaranpaikoista, vaikka perusaggressiivinen tekoäly ei muuten kauheasti yllätä.

41 Hours

Parin vihollisen kokoiset joukot eivät oikein anna pelaajalle kunnolla tilaisuuksia tai mahdollisuuksia taitojen hyödyntämiseen, vaan välillä tuntuu siltä, että tekijät ovat yrittäneet hälventää ohuehkoa perustoimintaa erikoisominaisuuksien alle. Kykyjen lisäksi pelaaja pystyy vaihtelemaan aseisiin tähtäimiä ja erikoisluoteja, ja viimeistään tässä vaiheessa koin toisen ongelman eli tunteen siitä, että oma muistikapasiteettini tai ohjaimen painikkeet eivät tunnu riittävän kaikkien taitojen muistamiseen tai hyödyntämiseen. Kykyjä aktivoidaan ja varusteita vaihdellaan loputtomalta tuntuvalla olkapainikkeiden yhdistelmällä, ja intensiivisen toiminnan keskellä komentojen muisteleminen johtaa lähinnä edelliseen tallennuskohtaan lennähtämiseen.

Tämä on mainos:

Jostain käsittämättömästä syystä Ethan retkahtaa kyykkyyn, kun pelaaja pitää oikeaa tattia pohjassa, ja samalla kun pitäisi kyseisellä sauvalla liikuttaa tähtäintäkin, niin hiiviskelykohtaukset menevät aika turhauttavaksi kyykistelyksi. Toisaalta taas Ethanin mahdollisuus muuttua näkymättömäksi vie hiiviskelyltä muutenkin ponnen, kun häiveasun riittävän patterin myötä näkymättömissä ehtii olla pitkän tovin ennen virran loppumista.

41 Hours on melkoinen sekametelisoppa, jonka on vaikeaa kuvitella erottautuvan erityisen ikimuistoisesti loppuvuoden toimintahittien seasta. Tekijät ovat lähteneet turhan innokkaasti paikkaamaan omaperäisyyden puutetta sotkemalla peliin jos jonkinlaista erikoiskykyä ja -taitoa, joita pelaaja ei pääse kuitenkaan hyödyntämään tai soveltamaan mielekkäästi tylsissä peliympäristöissä.

04 Gamereactor Suomi
4 / 10
+
Vapaa tallennusmahdollisuus, hauskahko räiskintä hidastuneen ajan keskellä
-
Liikaa kokonaisuudesta irrallisia erikoiskykyjä, liikaa eri painikeyhdistelmien takana olevia komentoja, liikaa kirjoitusvirheitä välianimaatioissa, PS4-version kulahtanut ulkoasu, tyhjyyttään kumisevat ja tylsät peliympäristöt
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä