Suomi
Gamereactor
arviot
AI Limit

AI Limit saa soulslike-fanin sydämen roihuamaan yhdestä seikasta huolimatta

Mutta ehkä hieman liian lyhyt kokemus.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Soulslike-teeman julkaisu on mitä mainiointa viihdettä. Se sopii jopa sellaisille seikkailupelien ystäville, jotka arvostavat hieman helpompaa pelikokemusta, sillä kynnys on matalampi kuin vaikkapa From Softwaren pari astetta vaikeammissa teoksissa. Minulle isoin kynnys tämän AI Limitin aloittamiselle oli päähahmo, sillä animetyylisen päähenkilön näkeminen toi mieleen JRPG-teemaiset pelit, jotka eivät puhuttele minua laisinkaan. Ensivaikutelman alta paljastui erittäin miellyttävä julkaisu.

Soulslike-julkaisulle tyypilliseen tapaan pelaaja isketään keskelle pimeitä käytäviä apunaan kuitenkin hieman kättä pitempää sekä omat reaktio- ja oppimistaidot. Puheenparsilla ei tässä pelissä juhlita, vaikka silloin tällöin eteen osuu muitakin kuin seikkailijan henkeä himoitsevia otuksia. Kynnys tutkimiselle tuntuu heti kättelyssä melko matalalta, sillä kokemustasoja saa nopeasti kerätyn pistevaluutan voimalla, ja vasta ensimmäinen pomovastus voidaan luokitella kohtalaisen haastajan arvoiseksi. Myös Dark Souls -sarjalle tyypilliset pitkät välimatkat on kitketty pois, sillä levähdyspaikkoja on melko tiuhassa, ja niitä näkee usein aivan pomovastuksen alueen vieressä - aivan kuten Elden Ring -julkaisussa.

Avoimesta maailmasta ei kuitenkaan voida puhua, sillä vaikka AI Limit tarjoaa useita reittivaihtoehtoja korkeuseroineen, etenee tarina pääosin lineaarisesti oikopolkuja availlen ja vihollisia tuhoten. Ahkerassa kolojen ja käytävien nuuskimisessa on kuitenkin etunsa, sillä monesti palkintona on uusia aseita, suojavarusteita ja muuta tilpehööriä oman hahmon kehittämiseen.

Tämä on mainos:

Perinteisen lähitaistelun kaveriksi päähenkilölle saa valita käyttöön kaksi erilaista kykyä, joita voivat olla esimerkiksi hyökkäysten tehostaminen itseään vahingoittamalla tai kriittisten iskujen suorittaminen parry-torjunnan avulla. Melko monipuolinen asevalikoima mahdollistaa myös kaukohyökkäykset, joita on mukavan monta erilaista eri aseiden kesken. Erikoiskykyjen käytöllä on kuitenkin hintansa: perinteistä manapalkkia ei ole, vaan hahmolla on käytössään tehon määrää kuvaava mittari, jonka energiaa käytetään erikoistoimintojen aktivointiin. Mittarin lukemia saa palautettua vihollisia lyömällä, mutta liian ahkera erikoishyökkäysten viljely heikentää kylmän teräksen käyttötehoa. Erikoiskykymittarin käyttö on yksi mielenkiintoisimmista ominaisuuksista, joka saa AI Limitin erottumaan muista Souls-julkaisuista.

Pelattavuus on sanellut ehtoja myös pikamatkustamisessa, sillä nopea siirtyminen turvasatamasta toiseen onnistuu heti alusta lähtien. Tässä on silti varjopuolensa, sillä harva muistaa esimerkiksi pelkkien nimien perusteella, mille sektorille on siirtymässä, vaikka eri alueiden tunnisteet onkin jaettu fiksusti ryhmittäin. AI Limitin eduksi voi laskea myös sen seikan, että hyvin usein eteneminen ei vaadi sektorilta toiselle edestakaisin ravaamista, ellei sitten ajattele kuin minä, joka haluaa rohmuta kaiken roinan ja nuuskia kaikki pimeimmätkin koloset tarvittaessa vaikka täikammalla.

AI Limitin harvoja miinuspuolia Playstation 5 -versiossa on lievähkö ruudunpäivityksen lasku alueilla, joissa on paljon tutkittavia kohteita sekä tekoälyn ohjaamia hahmoja. Asiaa auttoi hieman, kun napsautin valikosta VSYNC-toiminnon päälle, mutta se ei poistanut ongelmaa kokonaan. Miinuspuolelle lasken myös tilanteen, jossa olin edennyt jo hyvän matkaa, mutta satuin jäämään jumiin seinän vieressä olevan rattaan takana olevaan koloseen. Pelissä on toki mahdollisuus käyttää esinettä, joka palauttaa edelliseen turvasatamaan ilman sanktioita, mutta tässä tapauksessa seuraava jatkopiste oli aivan nurkan takana ja jouduin tarpomaan saman taipaleen uudestaan. Pikkuvikoja, mutta onneksi tuo on jäänyt ainoaksi (löydetyksi) jumiutumispaikaksi. Kerran peli on myös kaatunut, mutta se saattoi olla myös konsolin vika. AI Limit on myös saanut pari päivitystä, joten bugeja on viilattu vähemmälle.

Jos olet Soulslike-konkari ja satojen kuolemien ryvettämä, tämä saattaa olla liian helppo seikkailu läpäistäväksi, mutta samalla se tarjoaa erittäin pelattavan kokemuksen monelle pelurille, jotka hakevat hieman kevyempää haastetta. Vahvaa tekemistä Sense Games -pelitalolta, ja suositus lähitaisteluun painottuvien Soulslike-teemaisten seikkailupelien ystäville.

Tämä on mainos:
AI LimitAI LimitAI LimitAI Limit
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Tunnelma, pelattavuus, teknisesti lähes virheetön, monipuoliset pomotaistelut, paljon kätkettyjä salaisuuksia tutkittavaksi, graafisesti tyylikäs, hyvä valikoima erilaisia lyömäaseita
-
Soulslike-konkarille ehkä turhankin helppo, vain noin 20-30 tunnin mittainen seikkailu (tutkimisinnon mukaan), kovin köykäinen juoni
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä