Aliens: Dark Descent on tuleva taktinen toimintapeli, jota kehittää ranskalainen Tindalos Interactive. Lajityyppi soveltuu ehkä hieman huonosti kauhuun, mutta Gamescomin humussa näkemäni esittelyn perusteella peli vaikuttaa ihan hyvältä.
Esittelyssä taktinen kauhu
Aliens: Dark Descent on siis taktinen toimintapeli, jossa on tehtävä lennossa kovia päätöksiä. Lethe-kuussa on pysäytettävä xenomorphien jylläys. Pelaaja ottaa komentoonsa viiden Colonial Marinesin joukon, jota voi päivittää ja muokata tehtävien välillä. Mukana on lopullisen kuoleman permadeath-mekaniikka, ja pahiksetkin ovat aina liikkeellä. Toisin sanoen rentouttavaa ei tule olemaan missään vaiheessa.
Alienille ominaisesti kauhu on vahvasti läsnä. Kauhua luodaan esimerkiksi kuvakulmalla, sillä ensimmäisen tai kolmannen persoonan näkymällä pelätään sitä, mitä ei voi nähdä. Ylhäältä alas -näkymällä Aliens: Dark Descent ei varmaankaan tuota kovinkaan suuria kauhunväristyksiä kuvakulmallaan. Älykkäiden suunnitteluratkaisujen ansiosta pelissä on kauhua mukana niin pelattavuudessa kuin tehtävissä päätöksissäkin.
Ovien avaaminen ja sulkeminen on keskeinen taito
Valitusta näkökulmasta huolimatta pelaaja ei siltikään näe kaikkea tulossa olevaa. Kuun asemat koostuvat pääasiassa kapeista käytävistä ja huoneista, joita erottavat toisistaan metalliset ovet. Niiden sisältöä ei näe ennen kuin oven avaa. Vastassa voi olla hyödyllisiä varusteita tai säälittä päälle hyökkivä xenomorph. Oven aukaisuun täytyy yleensä käyttää sähkösahaa, mikä jättää oman joukon hetkeksi haavoittuvaiseksi.
Aseman tutkiminen ja oikoreittien luominen ovia avaamalla helpottaa liikkuvien pahiksien eristämistä, ja toki väijytyksien suunnittelua. Liiketunnistimien avulla voi nähdä alien-olioiden liikkeet minikartasta. On muistettava, että tunnistimet voidaan myös tuhota. Ovet voi hitsata kiinni, mikä ohjaa pahiksia tiettyihin muihin suuntiin.
Pään pitäminen kylmänä merkitsee pään pitämistä paikoillaan
Aliens: Dark Descentissa kauhulla on osansa myös oman joukon toiminnassa. Pelaajan on siis pidettävä huolta paitsi fyysisestä, myös henkisestä terveydestä. Liiallinen paine johtaa ennakoimattomaan käytökseen, ohi ampumiseen tai jopa tehtävän sabotointiin.
Se kuinka sotilaat käyttäytyvät tehtävien aikana riippuu henkisistä ominaisuuksista, kuten itsepäisyydestä ja päättäväisyydestä. Pelissä on iso valikoima sotilaita, joka kuitenkin ajan kanssa pienenee pysyvän kuoleman eli permadeath-ominaisuuden vuoksi. Vetäytyminen on aina vaihtoehto, ja joskus evakuointi kesken tehtävän voi olla parempi kuin koko ryhmän menettäminen. Takaisin voi tulla aina uudestaan, ja peli muistaa aiemman käynnin jättäen paikat sellaisiksi kuin ne olivat poistuessa.
Aliens: Dark Descent vaikuttaa hyvin pitkälle mietityltä. Kuuasemat vaikuttavat hyvältä ympäristöltä taktiselle pelille, vaikka sellaisia ei ole aiemmin juuri nähty. Aliens: Dark Descent julkaistaan vuonna 2023 alustoille Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series X, Xbox Series S ja PC.