Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Horizon: Zero Dawn

Horizon: Zero Dawn

Monen kokin hieno soppa

Hyvin toisenlaisista peleistä tutun Guerrilla Studiosin uusi avoimen maailman toimintaseikkailu Horizon: Zero Dawn onnistuu yllättämään. Ammattitaitoisen toteutuksen lisäksi sen yksi suurista vetovoimatekijöistä löytyy lajityypille epätavallisesta paikasta - tarinasta.

Horizon jätti Amsterdamin ennakkoreissun ja siitä kirjoitetun jutun jäljiltä hyvät alustavat tunnelmat. Pitkällisen pelitestauksen myötä on ilo todeta, että positiivinen ennakkotuntuma on sekä pidetty että ajoittain ylitetty lopullisen pelin kanssa vietetyn ajan jälkeen. Se on osoitus Guerrillan ammattitaidosta ja kyvystä uusiutua. Lajityypin rajoja ei kenties rikota, mutta avoimen maailman seikkailuna se on ehdotonta kärkikaartia.

Horizonissa ohjastetaan Ashley Burchin (muun muassa Borderlands ja Life is Strange) ääninäyttelemää Aloy:ta hyvin poikkeuksellisessa maailmassa. Ihmiskunta on taantunut taikauskoisten heimokulttuurien tasolle tuntemattomasta syystä. Vanhan maailman jäänteet ovat nähtävissä niin vehreissä luonnon valtaamissa kerrostalojen jäämissä kuin arktisille alueille tuhat vuotta sitten ruostuneissa tankin ruhoissakin. Omaan aikaamme nähden edistyksellistä kulttuuria on kohdannut täydellinen tuho, eikä pelin alussa kukaan tunnu tietävän miksi tai koska. Kaiken tämän lisäksi ihmiset ovat joutuneet tekemään tilaa ravintopyramidin huipulta. Eläimiä ja dinosauruksia muistuttavat huipputekniset robotit ovat ilmestyneet maapallolle kuin tyhjästä, eivätkä ole keihäistä ja nuolista juuri moksiskaan.

Pelaaja on täten vahvasti altavastaajan asemassa, joten suoraviivaisen mätön sijaan Aloyn tulee käyttää älliään ja ansoja taisteluista selviytyäkseen. Alussa on tultava toimeen varsin vähällä, mutta resursseja keräämällä ja kauppiaiden kanssa tinkaamalla varustevalikoima paranee. Hahmon tasojennoususta palkittavat kykypisteet voi sijoittaa hiippailua, suoraa taistelua tai resurssienkäyttöä parantaviin taitoihin. Jos alkupelissä pitää varoa jokaista villisikaa isompaa otusta, pidemmällä katumaasturin kokoinen kissapetokin kaatuu jo helpohkosti.

Orpona heimonsa hylkimä Aloy yhdessä ottoisä Rostin kanssa tutustuttavat pelaajan maailmaan hienon takauman kautta, jonka aikana opetetaan hiippailun, metsästyksen ja robottieläinten käyttäytymisen perusteet. Pelin arviolta noin 30 tunnin keston aikana ihmiskunnan ja Aloyn historia alkaa valottua kiehtovalla tavalla. Alun kysymysmerkit suoristuvat pikkuhiljaa vastauksiksi ja maailman tila alkaa käydä järkeen. Horizon on pitkästä aikaa avoimen maailman peli, jossa päähenkilöstä ja hänen tarinastaan välittää vähintään yhtä paljon kuin vapaasta haahuilusta ja oman varustuksen parantelusta. Ääninäyttely tukee vahvaa juonta kohtalaisesti, hieman kankea kasvoanimaatio taas ei.

Ketterä Aloy kiipeää kallioille ja torneihin näppärästi, ja taitaa muutenkin kaikki tehokkaan metsästäjän taidot. Pääaseena toimivat erilaiset jouset erikoisnuolineen sekä lähitaistelussa käytettävä keihäs. Koska robottivastustajat ovat aina isompia ja ilkeämpiä, ansastus ja epäreilut keinot tulevat usein tarpeeseen. Dinoja voi pommittaa jäädyttävillä tai sähköistävillä kranaateilla lingon avulla, houkutella niitä ansalankoihin tai ankkuroida väliaikaisesti paikoilleen. Hieman harvinaisemmat ihmisvastustajat lakoavat huomattavasti helpommin.

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn

Yllätysmomentti on Horizonissa iso asia ja vastustajien ylivoimaa kannattaa tasoittaa ajoittain turhankin tehokkaalla puskapiilottelun ja viheltelyn yhdistelmällä. Etenkin ihmisviholliset tulevat usein kiltisti vislauksen perässä paikkaan, jossa ne voi pistää päiviltä muiden huomaamatta. Robottien kokoluokka nousee alun jälkeen nopeasti ensin mummonmökin ja sitten kivitalon kokoiseksi, joten tasaisella ne pyyhkivät Aloylla lattiaa. T-Rexin näköistä olentoa ei enää kannata houkutella lähietäisyydelle tarkoituksella.

Horizon ottaa normaalin Playstation 4:n tehoista kaiken todella huolellisesti irti. Peli on jatkuvasti kaunis katsella, ollaan sitten lumenpeittämillä huipuilla tai suomalaisittain tutunnäköisessä ja voimakkaassa valossa kylpevässä koivumetsikössä. Kunnollinen 60 ruudun sekuntivauhti olisi PS4:ltä toiveajattelua, mutta onneksi peli rullaa todella tasaista 30 ruudun vauhtia niin hitaassa hölkässä kuin taistelun tuoksinassakin.

Pelinstudion resurssit ja osaaminen näkyvät myös taisteluanimaatioissa, joissa viholliset liikkuvat fantasiaotuksiksi uskottavasti seuraavaa hyökkäystään ennakoiden. Erilaisten eläinten ja dinosaurusten jäljittelyllä pelaajalle pyritään välittämään, miten kyseinen otus käy päälle tai käyttäytyy. Juonenkuljetusten yhteydessä ei päästä aivan samalle tasolle ja osa sivuhahmoista jää kasvonilmeiltään kumisiksi. Musiikista pelin tunnuskappale pitää nostaa erikseen esille, sillä nykystandardien vastaisesti sen haikea melodia jää mieleen soimaan vielä pelaamisen lopetettuaankin.

On hienoa ja hitusen hämmentävää, kuinka lajityypin noviisit ovat onnistuneet luomaan Horizon: Zero Dawnista kerralla eheän ja mielenkiintoisen kokemuksen. Pelattavaa siinä riittää kymmeniksi tunneiksi, eikä samoissa maisemissa tarvitse samoilla yhtään pidempään kuin haluaa. Uutta nähtävää ja tekemistä tulee vastaan jatkuvalla syötöllä ja jokainen uusi robottituttavuus on aina jollain tavalla muista poikkeava. Se rakentaa maailmansa uskottavasti ja avaa pelaajalle menneisyyden ja nykyisyyden saloja juuri sopivaan tahtiin. Horizon noudattaa avoimen maailman lajityypin totuttuja kaavoja sangen uskollisesti, joten kyseisiin kliseisiin kyllästyneet eivät kääntyne sen myötä uskovaisiksi. Jos vapaa seikkailu kauniissa maailmassa, mystisen menneisyyden selvittäminen ja itseään isompia vastaan matsaaminen kuulostavat sinun jutultasi, Horizon: Zero Dawn on ehdottomasti hankkimisen arvoinen.

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
View comments
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Kaunis ja jännittävä maailma, maailmanlopun, heimojen ja robottien yhdistelmä, taistelut uudistuvien vastustajien kanssa, kaikki lajityypin perusteet mukana
-
Kankeat kasvoanimaatiot, kaikki lajityypin perusteet mukana
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Horizon: Zero Dawn myynyt yli 10 miljoonaa

Horizon: Zero Dawn myynyt yli 10 miljoonaa

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

PS4:n yksinoikeuspeli Horizon: Zero Dawn on ollut menestys niin kaupallisesti kuin pelaajienkin keskuudessa. Teos julkaistiin kaksi vuotta sitten, ja Gamereactorin arvion...

Ladataan seuraavaa sisältöä